MedWatch

Coloplast skuffer en smule på driften

Trods et driftresultat, som kun næsten levede op til analytikernes forventninger, var der flere positive elementer i  Coloplasts regnskab for tredje kvartal. Den udskældte hud- og sårplejedivision formår at komme med et lille positiv comeback. Aktien falder.

Foto: Mik Eskestad / Jyllands-Posten

Analytikerne fik næsten, hvad de havde spået fra Coloplasts side, hvad angår regnskabet for tredje kvartal. Det danske medicoselskab, der blandt andet sælger stomiposer, kom ud med en omsætning på 2958 mio. kr. - svarende til en vækst på 5 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

På driften gik det dog ikke helt som forventet. Coloplast nåede et driftsresultat på 943 mio. kr. mod 901 mio. kr. i tredje kvartal 2011/12 , mens konsensus blandt analytikere ifølge Ritzau lå på 954 mio. kr.

Kvartalsresultatet fører ikke til nogen ændringer i forventningerne til helåret, hvor Coloplast venter en organisk omsætningsvækst, altså vækst ved egen kraft,  på 6-7 pct. samt en salgsstigning på 5-6 pct. målt i kroner.

Overskudsgraden (EBIT-margin), der er et udtryk for firmaets evne til at tjene penge på selve driften,  ventes at lande på 31-32 pct. i såvel faste valutakurser som danske kroner. Det er et relativt højt niveau, der år for år steget i Coloplast i kølvandet på omsætningsvækst og stram omkostningsstyring.

Fortsat imponerende overskudsgrad

Overskudsgraden (EBIT-marginen) for de tre første kvartaler af året blev 31 pct. mod 29 pct. i samme periode sidste år. For kvartalet landede Coloplast én procent højere - på 32.

Coloplasts hud- og sårplejeforretning klarede sig - med en omsætning på 403 mio. kr. - lidt bedre end ventet af analytikerne i tredje kvartal af regnskabsåret 2012/13. Omsætningsvæksten blev dermed på 4 pct. i kroner mod en negativ udvikling i salget på minus 1,5 pct. året før, og analytikerforventningen om en stigning på 1,9 pct.

"Den fortsat positive udvikling i sårpleje kan tilskrives høj vækst i Kina, Grækenland, USA og Brasilien, der mere end opvejer den fortsat negative vækst i Europa," skriver Coloplast i regnskabet.

Direktør tilfreds

De første ni måneder af regnskabsåret 2012/2013 omsatte Coloplast for 8.665 mio. kr. svarende til en organisk vækst på seks procent. I tredje kvartal var den organiske vækst 7 pct. Driftsresultatet (EBIT) steg 14% til 2.699 mio. kr. Periodens resultat steg med 24 pct. til 1.962 mio. kr.

”Jeg er meget tilfreds med det regnskab, vi præsenterer i dag. Der er vækst i alle forretningsområder og i alle regioner, og resultatet understøtter ambitionen om at øge selskabets vækst,” siger Coloplasts adm. direktør Lars Rasmussen i en meddelelse.

Væksten i forretningsområderne var henholdsvis syv procent i Stomi, seks procent i Kontinens, ni procent i Urologi og fire procent i Hud- og Sårpleje.

”Jeg er godt tilfreds med salgsudviklingen i Stomi, særligt i Europa. Væksten i USA var meget tilfredsstillende, hvor især de to mindre forretningsområder Urologi og Sårpleje leverede gode resultater på trods af udfordrende markedsvilkår. I øvrige markeder var særligt væksten i Brasilien og Kina tilfredsstillende,” påpeger topchefen.

Coloplast vil i de kommende to år investere omkring 130 – 150 mio. kroner i en udvidelse af selskabets fabrik i Nyírbátor i Ungarn.

Aktien er faldet godt en procent til ca. 321 kr. ca. 11.30.

Læs også analytikernes vurdering: Analytikere: Kun små afvigelser i udramatisk regnskab
 

 Coloplast-optakt: Sårpleje i centrum 

 Coloplast-konkurrent klar til milliardopkøb 

 Sårplejedivision boomer hos Coloplast-konkurrent

 Storbank: Sælg Coloplast 

Mere fra MedWatch

Bavarian Nordic har fundet en amerikansk produktionspartner

Den amerikanske regering har allerede købt millioner af doser af Bavarian Nordics vaccine mod abekobber, og for at kunne honorere forventeligt mange flere ordrer fra den kant, har det det danske selskab fundet og allieret sig med en amerikansk produktionspartner, ligesom man er på udkig efter kontraktproducenter i resten af verden også.

GN vil søge om tilladelse til at sælge flagskib som otc-produkt

Dagen efter, at FDA, de amerikanske sundhedsmyndigheder, meldte sig klar med de endelige retningslinjer for salg af høreapparater i håndkøb, går GN Hearing nu i offensiven ved som det hidtil eneste danske selskab at ville søge om registrering af et af sine flagskibsprodukter - høreapparatet Jabra Enhance Plus som otc-produkt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier