Coloplast-konkurrent klar til milliardopkøb

Den engelske medicokoncern Smith & Nephew er klar til at bruge milliarder på opkøb i nye markeder og produktområder for at sikre fremtiden.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Engelske Smith & Nephew, som er i konkurrence med danske Coloplast på medicomarkedet, har øremærket små 8,5 mia. kroner til nye opkøb for at sikre fremtiden i selskabet. Det afslører Olivier Bohuon, som er CEO i selskabet, over for Bloomberg.

Pengene skal formentlig bruges på opkøb indenfor sårpleje, trauma og sportsmedicin, men Smith & Nephew kigger også på distributører og producenter på en række vækstmarkeder – især de såkaldte BRIK-lande Brasilien, Rusland, Indien og Kina, siger direktøren.

Formålet er at rette fokus mod billigere produkter i disse lande, og mindske selskabets afhængighed af markedet for ortopædiprodukter, såsom knæ- og hofteimplantater. Olivier Bohuon forklarer, at dette marked er under hårdt pres pga. den slunkne økonomi verden over.

Anderledes forretningsmodel

”Vi bliver nødt til at tilbyde produkter, som er passende, hvilket betyder lavere omkostninger og en anderledes forretningsmodel,” siger han til nyhedsbureauet.

Og det er da også primært sårpleje-afdelingen, som driver væksten i Smith & Nephew. Det fremgår af det netop aflagte kvartalsregnskab fra Storbritanniens største medicoselskab.

Læs mere om kvartalsregnskabet her: Sårplejedivision boomer hos Coloplast-konkurrent

Læs historien fra Bloomberg her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også