Direktør: Slæk på frygten for sociale medier

Medicinalindustrien bliver nødt til at blive mindre risikoavers i brugen af de sociale medier for at bevare momentum i sundhedsdebatten, advarer IMS i en omfattende rapport. Lif og kommunikationsbureauet Effector sporer ligeledes bekymringer i den danske industri.

Hvis medicinalvirksomheder vil blive ved med spille en afgørende rolle i samfundets debat og information om sygdomme og sundhed, er det nødvendigt at tage nogle chancer med de sociale medier.

Sådan lyder en af opfordringerne i en omfattende rapport om den globale medicinalindustri på de sociale medier, som IMS Institute for Healthcare Informatics netop har publiceret.

”Generelt behøver industrien at blive mindre risikoavers over for nye involveringer med interessenter for at blive ved med at være relevant i den overordnede sundhedsdiskussion. Ironisk nok er regulatorer ofte mere effektive i deres egen brug af sociale medier, blandt andet på grund af færre restriktioner,” skriver IMS i rapporten.

Også i Danmark

At medicinalsektoren er risikoavers, når det kommer til brugen af de sociale medier, er også noget, som blandt andet Elisabeth Ludvig, adm. direktør i kommunikationsbureauet Effector, har bidt mærke i.

”Det er præcis også den erfaring, jeg har fra Danmark. I virkeligheden er de for berøringsangste, og de ved ikke, hvordan de skal gøre det,” siger hun.

Effector, der blandt andet sælger rådgivning om sociale medier til medicinalfirmaer, har været i dialog med myndighederne om reklamelovgivningens mismatch med medicinalindustriens muligheder for at færdes på de sociale medier.

”Det gør det rigtig svært for farmaindustrien at agere på den her platform. Men sundhedsstyrelsen er altså ikke så striks som mange af firmaerne selv er i deres fortolkning af det,” siger Elisabeth Ludvig.

Hun har undervist ved Lægemiddelindustriforeningens (LIF) kurser om sociale medier de sidste fire år, og ifølge hende findes der ingen stor stigning i antallet af medicinalfirmaer i Danmark, der kommer på de sociale medier – selvom mange er interesseret i det. Her er der større opmærksomhed omkring apps, hvor der ikke behøves samme tovejskommunikation med patienterne.

Blomstrer på platformene

Henrik Køhler Simonsen, uddannelseschef i Lif, sporer dog en vis optimisme omkring det at træde ud på platformene.

”Jeg var selv med til at starte det første kursus. Vi har afholdt det to gange om året siden 2010 med i gennemsnit 30 kursister hver gang, og der er stigende efterspørgsel på at komme med. Der er en stigende interesse for de sociale medier, men det er stadig mit indtryk, at mange er meget forsigtige. Men der er en optøen,” siger Henrik Køhler Simonsen.

DLI Market Intellegence, som er en del af Lif, lavede i 2012 en rundspørge blandt medlemmerne. Ni ud af ti af de 48 medicinalfirmaer, der deltog i undersøgelsen, var enige eller meget enige i, at de sociale medier får større betydning i fremtiden. Det var dog en langt mindre andel, der rent faktisk anvendte de sociale medier aktivt i arbejdsdagen. Det gjaldt for en fjerdedel af de 48 firmaer, som dog er en stigning fra 2010, hvor 15 pct. anvendte de interaktive kommunikationskanaler. Der er ikke siden indhentet data på området.

Halvdelen af de store

Ifølge IMS beskæftiger halvdelen af de 50 største farmaceutiske virksomheder sig ikke med forbrugere og patienter omkring sundhedsrelaterede emner gennem sociale medier, og kun ti virksomheder anvender både Facebook, Twitter og YouTube. Blandt dem ligger Novo Nordisk som nummer tre på indekset over selskaber, som sundhedsanalyseinstituttet på baggrund af omfattende data rangerer som de mest succesfulde på de sociale medier.

Læs også: Novo Nordisk er blandt giganterne på de sociale medier

Indekset, som IMS kalder for IMS Health Social Media Engagement Index, måler på, hvor mange der liker, retweeter eller deler virkosmhedernes meddelser, på relevansen af indholdet, hvilket måles ved, hvor meget indholdet der bliver delt på tværs af sociale medier. Derudover måles omfanget af interaktion mellem selskaberne og brugerne af de sociale medier.

Behøver at tage stilling

”Medicinalfirmaer har ikke råd til at forsinke deres entre på disse nye kommunikationskanaler, som hele tiden udvikler sig og bliver stadig mere væsentlige. Den forsinkede implementering af officielle reguleringer for nye kanaler kan ikke være den eneste grund for virksomheder til ikke at anvende de nye kanaler og deres fordele," skriver IMS i rapporten.

Blandt de 50 største farmaceutiske virksomheder benytter 22 sig af Twitter, 17 af Youtube og 15 af Facebook.

”Man skal se sådan på det, at ikke alle skal være skal være på de sociale medier, men det er nødvendigt for alle at forholde sig til det. Sundhed er et af de største områder på de sociale medier, fordi vi alle går op i det og det handler om vores liv. Man skal overveje på hvilke kanaler, men jeg mener, at de bør være en del af kommunikationsspektret, hvis man alligevel er ude og kommunikere til patienterne,” siger Elisabeth Ludvig. 

 Tweet koster svensk biotekselskab bøde 

 10 startups hjælper med sociale medier

 Forskere vil bruge sociale medier til at spore bivirkninger

 Novo Nordisk øger deres brug af sociale medier

 Lundbeck vil rekruttere patienter via sociale medier 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også