10 startups hjælper med sociale medier

Selvom reglerne for medicinalvirksomhedernes brug af sociale medier er noget uklare, er der dog nogle ting, som man med fordel kan bruge dem til, skriver FierceBiotech, der har samlet en liste over nogle af de vigtigste digitale værktøjer, som kan gavne selskaberne.
Foto: Colorbox
Foto: Colorbox

Reglerne for medicinalvirksomhedernes ageren på sociale medieplatforme er noget slørede, og amerikanske FDA har ikke vist den store vilje til at definere dem tydeligere. Det skriver FierceBiotech.

De fleste medicinalkoncerner er efterhånden til stede på twitter og facebook, og nogle går da også skridtet videre. F.eks. har schweiziske Roche lanceret en række youtube-videoer, som forklarer forskellige aspekter omkring virksomhedens kliniske arbejde, og amerikanske Eli Lilly har startet en blog ved navn LillyPad, skriver FierceBiotech.

Og på trods af de uklare regler på området især i forhold til markedsføring af produkter, findes der da også en række værktøjer, man kan bruge i forbindelse med de sociale medier til f.eks. at samle patienter og læger i online fokusgrupper, eller til at samle de blogindlæg og tweets, som har relevans for det enkelte selskab, skriver hjemmesiden.

Nedenfor kan du se en liste over de mest interessante online værktøjer, ifølge FierceBiotechs Ryan McBride:

Collaboration tools:

- PatientLikeMe

- ResearchGate

- Mendeley

- Knode

Listening applications:

- Medikly

- Semantelli

- Treato

- Peerin (tidligere Appeering)

Læs hele artiklen med mere information om de enkelte værktøjer her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også