MedWatch

Novo Nordisk er blandt giganterne på de sociale medier

En ny undersøgelse rangerer Novo Nordisk blandt topscorerne, når det kommer til medicinalselskabernes brug af sociale medier. En af selskabets rivaler er dog sikker vinder.

Foto: Paul Sakuma

Novo Nordisk kan sætte endnu et internationalt skulderklap ind på kontoen.

Denne gang gælder det de globale medicinalselskabers brug af sociale medier, og her placerer informationsvirksomheden IMS Health Novo blandt branchens førende.

IMS rangerer selskaberne efter fire kriterier, reach (berøringsflade), relevance (relevans), relationship (interaktion) og engagement. I de respektive kategorier indtager Novo en placering som nr. 5, 6, 2 og 3.

”Vi er oppe imod giganter, som er væsentligt større, så det er dejligt at være med i toppen. Jeg er særligt glad for, at vi ligger højt oppe, når det kommer til engagement, for det betyder, at folk kan bruge vores indsats til noget,” siger Kasper Kofod, social media project manager i Novo Nordisk, til MedWatch.

Læs også:

Direktør: Slæk på frygten for sociale medier

Primært på Facebook og Twitter

Han fortæller videre, at Novo Nordisk bruger de sociale medier i mange henseender, f.eks. som kanal til kontakt med selskabets primære aktionærer og patienter.

”Her kan vi gøre noget for dem, som ikke bare er at sælge produkter. Vi bruger desuden sociale medier på konferencer, hvor vi forsøger at række ud til læger og andre fagpersoner, men også i forbindelse med rekruttering er sociale medier vigtige for os,” siger Kasper Kofod.

Er det en fordel for jer, at I har et temmelig specialiseret produkt?

”Ja, helt klart. Vi er meget fokuserede på diabetes, så derfor ved vi meget om det og kan rette vores kommunikation mod det område.”

Hvilke platforme er I på?

”Vores primære platforme er Facebook, Twitter og LinkedIn. Men vi eksperimenterer også med Google+, og så har vi også Pinterest og Flickr.”

Rival er suveræn vinder

Selvom Novo Nordisk opnår en flot placering på samtlige parametre på IMS’ liste, er det dog et andet selskab, som løber med den store hæder.

Den amerikanske medicinalgigant Johnson & Johnson er således etter på alle områder.

”De bruger store ressourcer på sociale medier, men de har også nemmere ved at kommunikere med kunderne, fordi de har over the counter-produkter, altså produkter uden recept. Det betyder, at der ikke er samme regulering i forhold til markedsføring,” siger Kasper Kofod om konkurrentens førsteplads.

Toppen af listerne inkluderer desuden navne som Pfizer, Novartis, Bayer og Merck.

Hos Novo Nordisk handler den fremtidige indsats på de sociale medier hovedsageligt om at nå folk, hvor de er.

"Det kunne f.eks. være diabetes-patienter, der skal til at starte i skole og i den forbindelse har brug for information. Den skal både børn og forældre have, når de har brug for det. Det skal vi blive bedre til at give dem, og det vil have en kæmpe effekt,” siger Kasper Kofod.

Opruster I på området?

”Ja, men vi gør det i små skridt. Det skal give mening for både kunderne og os selv, så det er ikke sådan, at vi pludselig tredobler alt, der har med social media at gøre. Der skal være et behov."

Udklip.JPG

Tweet koster svensk biotekselskab bøde

10 startups hjælper med sociale medier

Forskere vil bruge sociale medier til at spore bivirkninger

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier