Lundbeck betaler lille royalty fra salg af alkoholpille

Et lille encifret millionbeløb. Så meget virker det til, at Lundbecks omsætning fra den nylancerede alkoholpille Selincro løber op i.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
Af Ritzau Finans & Leonora Beck

Noget tyder på, at Lundbecks salg af den nylancerede Selincro-pille mod alkoholmisbrug udgjorde et lille encifret millionbeløb i andet kvartal.

Lundbecks finske partner Biotie, der har opfundet pillen, oplyser i hvert fald fredag i regnskabet for andet kvartal, at Lundbeck har betalt en royalty fra salget af Selincro på 70.000 euro, eller lige over 0,5 mio. kr. for perioden. Royalties i den slags aftaler udgør ofte omkring 20 pct. af omsætningen, og lægges det salgssplit til grund, giver det et samlet salg af alkoholpillen på 2,6 mio. kr. i kvartalet.

Selincro var ved udgangen af andet kvartal lanceret på mere end 10 europæiske markeder. Da Lundbeck lancerede midlet på det britiske marked i maj i år, udløste det en milepælsbetaling på 2 mio. euro til Biotie, oplyser det finske selskab.

Biotie vil også modtage milepæle på 2 mio. euro ved lancering i hvert af de fire øvrige store europæiske lande: Italien, Tyskland, Spanien og Frankrig. Nogle af disse lanceringer vil muligvis blive gennemført i 2013, oplyser det finske selskab.

Lundbeck vurderer selv, at Selincro kommer ikke til at omsætte for 2-2,5 mia. kr., når pillen sælger mest. Adskillige analytikere vurderer dog topsalgsestimatet langt under Lundbecks eget.

 Lundbeck i russisk offensiv 

 Analytiker: Patentudløb kan koste Lundbeck-salg fem milliarder 

 Lundbeck lancerer alkoholpille i UK

 Lundbeck: Arbejdsgivere viser interesse for alkoholpille 

 Lundbeck: Topsalgsestimat kan overraske positivt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også