Lundbeck: Arbejdsgivere viser interesse for alkoholpille

Der skal bruges videnskabelige data og i første omgang satses på at overbevise en bestemt lægegruppe, når Lundbecks nye alkoholpille skal markedsføres.
Foto: Colourbox, genrebillede
Foto: Colourbox, genrebillede
af KRESTEN MORTEN MUNKSGAARD

Først dybden, så bredden.

Sådan synes Lundbecks markedsføringstaktik at lyde, når alkoholpillen Selincro skal markedsføres. Pillen er netop sendt på markedet i Norge, Polen, Finland og de baltiske lande, og i løbet af i år skal midlets tilstedeværelse bredes endnu mere ud.

”Markedsføringsmæssigt spiller det ind, at det er en helt ny behandling. Det er første gang, der er godkendt et lægemiddel til reduktion, da det ellers har det været medicin, hvor man skal stoppe helt med at drikke.

"Vi satser meget på at få specialister uddannet til at forstå, hvad vores behandling kan gøre, fordi det er en ny behandlingsform og et område, som ligger og sover videnskabeligt og medicinsk. Og så vil vi over tid brede det ud også til praktiserende læger for at nå bredere ud,” siger Ole Chrintz, vicekoncerndirektør for Internationale Markeder og Europa hos Lundbeck.

Læs også: Lundbeck lancerer alkoholpille

Skal bryde barriere

Han erkender, at Lundbeck skal trænge igennem en barriere på området, netop fordi den hidtidige behandling har bygget på, at patienterne skal holde sig helt fra alkohol.

Samtidig skal patienterne selv erkende, at deres alkoholproblem er et problem både for dem selv og for deres omgivelser, og det kan være et problem blandt de patienter, som udgør hovedmålgruppen for Selincro.

”De patienter, som kan få gavn af det her, er patienter, som har et arbejde, en familie og et liv, der kan fungere, men som har et forbrug, som ligger over 5 drinks om dagen for mænd. Ofte har de måske kun mindre problemer på arbejdet og i familien på grund af afhængigheden, men det kan eskalere over tid, og der er det vi skal ind og stoppe det,” siger Ole Crintz.

Virksomheder interesseret

Netop fordi behandlingsmålgruppen er i arbejde og stadig er mulig at redde fra at komme ud i et større misbrug, er behandling med Selincro en oplagt mulighed for større virksomheder og udbydere at sundhedsforsikringer til virksomheder, vurderer Ole Crintz.

”Vi er begyndt at få henvendelser fra store arbejdsgivere, som er interesserede i at tale med os om, hvordan man kunne indlemme det her i deres tilbud til de ansatte. Vi tror helt sikkert, det ville være noget, som store virksomheder i Europa vil være interesserede i at kunne tilbyde til deres medarbejdere, netop fordi den typiske patient har et arbejde, og der har virksomheden en gevinst ved at få dæmpet alkohol-forbruget til under det risikable.”

Lundbeck forventer at Selincro kommer på markedet i Danmark til efteråret, og derefter vil selskabet arbejde for at få et generelt tilskud til midlet.

 Alkoholpille viser gode resultater

 Analytiker: En god mandag morgen for Lundbeck

 Analytiker: Lang penetreringstid for alkoholpille

 Lundbeck får godkendt alkoholpille i Europa 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også