Matas kommer med modsvar til annoncekampagne

Hen over weekenden har Apotekerforeningen kørt en række annoncer i dagbladene. Matas vil komme med et modsvar til kampagnen, som kæden mener, er betalt af forbrugerne.

”Medicin kan være farligt. Tal med apoteket.”

”Danske priser er blandt de højeste i Europa… Bortset fra priserne på medicin.”

”Og hva’ så hvis jyderne får lidt længere til apoteket? De er jo vant til at have langt til alting.”

Med disse udsagn har Apotekerforeningen i weekenden kørt helsidesannoncer både lørdag og søndag i Jyllands-Posten og Berlingske.

Dermed kommer foreningen med sit brede indspark til den igangværende debat vedrørende liberaliseringen af det danske apotekervæsen. På den anden side af den debat står butikskæden Matas, der gerne vil ind på apotekermarkedet.

Burde være kommet tidligere

Henrik Engberg Johannsen, informationschef i Matas, forstår godt, hvorfor foreningen ønsker at udbrede sit budskab netop nu. Han ville dog ønske, at det var kommet tidligere.

”Det er da positivt, at apotekerne nu endelig selv rækker en hånd ud og tilbyder nogle ekstra ydelser,” siger han og uddyber:

”Det ville være skønt, hvis de her forslag var kommet proaktivt lidt før i løbet af de sidste 400 år, og ikke først nu, hvor apotekernes monopol er under voldsomt pres.”

Men Matas er faktisk enige langt hen ad vejen med foreningen i forhold til det, den helt konkret melder ud.

Højere tilgængelighed

”Vi er enige i, at vi skal have en højere tilgængelighed af apoteker i Danmark. Det er også det, Konkurrencestyrelsen og Forbrugerrådet bl.a. ser behov for, og Matas vil rigtig gerne bidrage til det. Vel at mærke med fagpersonale, det vil sige med farmaceuter og med farmakonomer, fuldstændig som vi ser det på de nuværende apoteker.”

Man er også enig i, at man derudover bør øge servicen ved online salg af receptmedicin.

”Men det må ikke være på bekostning af antallet af fysiske apoteker. Man kan i yderste konsekvens forestille sig en situation, hvor onlinesalg af medicin bliver så populært, at det bliver vanskeligere og vanskeligere at drive fysiske apoteker rentabelt, ikke mindst i Udkantsdanmark. Ved at give Matas og andre i forvejen rentable butikker mulighed for at drive apoteker som shop-i-shop-løsning både øges og fastholdes tilgængeligheden til fysiske apoteker, som ikke er afhængig af salget af receptmedicin og økonomiske tilskud.”

Informationschefen peger på, at man som apotek skal strække armen frem og spørge, hvad apotekets rolle egentlig er fremadrettet. Er det alene at rådgive og udlevere medicin, eller kunne der også være andre områder, hvor apotekerne kunne bidrage til sundhedsvæsnet?

Lægens ansvar

”Men vi mener dog stadig, at det skal være lægens ansvar, at det er den rigtige medicin, der bliver udskrevet på recept, og at der ikke er fejl på recepten. Vi vil nødig ud i en situation, hvor ansvaret lander mellem to stole. Apotekerne foreslår, at de skal kunne forny recepter. Det er vi ikke enige i. Det skal være lægens opgave, de kan bedst stille en diagnose og bedst vurdere, om den medicin du fik sidst, også er den rigtige for dig fremover.”

Hvordan vil Matas sikre, at tilgængeligheden ikke blot bliver øget i storbyerne, men også i de mere tyndtbefolkede egne?

”Matas er jo i forvejen 295 steder i Danmark, herunder også i Udkantsdanmark. Vi snakker butikker, som i forvejen kører rentabelt. For at kunne indrette dem som apotek, skal vi ansætte det nødvendige personale, have det nødvendige IT-system, og vi skal have varerne på lager. Men vi skal ikke have tilskud fra staten for at kunne drive apoteker i Matas-regi,” siger Henrik Engberg Johannsen og fortsætter;

”I dag er det i høj grad borgerne og staten, der betaler for opretholdelsen af apotekerne. Det er vi uafhængige af, vi har ikke behov for at få nogen økonomisk støtte af nogen art for at drive apotek.”

Modsvar kommer

Har I overvejet et modsvar i medierne til Apotekerforeningens annoncer?

”Ja, der kommer naturligvis et modsvar. Det bliver dog ikke med annoncer af den størrelse, apotekerne indrykker p.t. Disse annoncer viser, at apotekerne har noget af en pengekasse at tage af. Og det er en pengekasse, forbrugerne har betalt i forbindelse med deres køb af både medicin og parfume på apoteket.”

Informationschefen påpeger også, at foreningen annoncerer for, at Danmark har de laveste medicinpriser i Europa.

”Det er korrekt, hvad kopimedicin angår. Men det har vi altså ikke, når det kommer til originalmedicin. Når det er sagt, så er vi som udgangspunkt enige i, at det formentlig er det bedste, at man fortsat har faste priser på medicin. Den prismodel man har, hvor lægemidlernes pris i princippet kommer på auktion hver fjortende dag, er også udmærket at holde fast i.”

”Man skal også fastholde, at apotekerne avance er den samme uanset, hvilket produkt man udleverer. Det er den måde, hvorpå man sikrer den fortsatte uafhængighed,” fortsætter han.

Levn fra fortiden

Men for at sikre reel konkurrence og dermed også bedre service på det her område, så er det vigtigt, at andre end kun farmaceuter må eje et apotek, mener han.

”Det er et levn fra fortiden. Hvorfor skulle eksempelvis farmakonomer, som udgør langt den største del af personaledelen på et apotek ikke også kunne eje et apotek? Den ejerregel skal fjernes.”

Er det korrekt opfattet, at du taler om, at en øget konkurrence skal føre til en øget tilgængelighed og en bedre service, men ikke lavere priser?

”Indfører man konkurrence øges servicen også, men forbrugerne vil også kunne spare penge ved, at monopolet bliver fjernet. Det hænger sammen med, at man ikke har behov for at lade forbrugerne betale for opretholdelsen af apotekersystemet. En del af den pris, forbrugerne i dag betaler for medicin, den går til, at apotekerne kan etablere apoteksfilialer, apoteksudsalg, at Apotekerforeningen kan fastholde sit domicil, og udligningsordningen mellem apotekerne m.m.”

 Matas klar til at bygge nye apoteker

 Sådan gik det apotekerne i Sverige 

 Konkurrencerådet vil sløjfe apoteker-monopol

 Arbejdet med apoteker-modernisering skudt i gang

 Matas klar til at udvide samarbejde om medicinsalg 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også