GN-direktør: Resound Verso flot modtaget

Finansdirektøren i GN Store Nord forklarer årsagen til det skuffende driftsresultat i høreapparatdivisonen, og hvorfor indtjeningen vil stige markant i 2013.
Af Ritzau Finans

GN Resounds nye produktfamilie i højprissegmentet, Verso, har fået en forrygende modtagelse i markedet, bekræfter selskabet i forbindelse med regnskabet for fjerde kvartal 2012 torsdag morgen. De nye produkter har blandt andet været med til at løfte omsætningen i perioden og løfte GN's egne forventninger til gruppens salg i 2013.

"Verso har fået en rigtig god start, og Resound er vokset pænt på omsætningen i fjerde kvartal. Tilbagemeldingerne er, at det er et super godt produkt både på de basale egenskaber, men også på det ekstraordinære, som brugerne opnår gennem 2,4 GHz-teknologien," siger Anders Boyer, finansdirektør, hos GN Store Nord, til Ritzau Finans.

Forhåbninger om, at den udvikling vil fortsætte samt de ekstra restruktureringer gennem det såkaldte SMART-program er med til at styrke GN i troen på, at selskabet kan nå sine relativt ambitiøse forventninger for 2013 om en EBITDA-margin på "omkring" 19 pct., som blev bekræftet i regnskabet og en salgsforventning, der nu lyder på 6,55-6,70 mia. kr. mod tidligere "mere end" 6,4 mia. kr. efter en præcisering i torsdagens regnskab.

"De to faktorer gør, at vi ser en markant indtjeningsforbedring i GN Resound i 2013," siger Anders Boyer.

I fjerde kvartal 2012 var netop indtjeningen i GN Resound et af de ømme punkter. Driftsresultatet (EBITDA) blev på 127 mio. kr. i perioden, mens der var ventet 146 mio. kr. blandt analytikerne ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans.

Men det skyldes blandt andet, at GN har kastet lidt ekstra penge efter lanceringen af Resound Verso og samarbejdet med den amerikanske teknologigigant Apple.

"Hovedforskellen er, at vi har brugt lidt ekstra penge på lanceringen af Verso i fjerde kvartal. Vi har fået gode tilbagemeldinger, og derfor har vi satset lidt hårdere på at få det maksimale ud af Verso og Apple-samarbejdet for at skabe så meget toplinjevækst som muligt, siger Anders Boyer.

I forhold til Apple-samarbejdet bekræfter GN, at selskabet fortsat forventer at lancere det første høreapparat med prædikatet "Made For iPhone" i 2013. Der sættes dog fortsat ikke nogen præcis dato på lanceringen.

 GN-direktør: Apple-samarbejde vil fylde meget i fremtiden

 GN Resound lancerer første "Made For iPhone-produkt"

 Familieforøgelse i fokus hos GN 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også