”Det er dejligt, hvis vi får Skejby og Riget til at arbejde sammen, men…”

Dansk velfærdsteknologisk firma går med nylanceret app efter det udenlandske marked. Målet er at dele sundhedsfaglig viden på globalt plan og en tocifret millionomsætning.

”Maskineriet er klar, app’en er ude, og folk er så småt begyndt at lege lidt med den.”

Jacob Boye Hansen er adm. direktør for den danske sundheds-it-virksomhed CareCom, som netop har lanceret HealthTerm App til smartphones og tablets, som skal styrke sundhedspersonalets adgang til kliniske vejledninger, koder og vidensdeling 'onsite'. Det skal øge kvaliteten og effektiviteten i sundhedsvæsenet.

”Vores business-plan går på, at vi vil prøve at sprede viden i hele verden. Tanken er, at det er dejligt, hvis vi får Skejby og Riget til at arbejde sammen, men det vil være endnu bedre, hvis vi også får brugeraktivitet i Washington og London. Kan vi få viden til at blive delt meget hurtigere?” forklarer Jacob Boye Hansen.

Hans selskab fik i januar 1,8 mio. kr. i støtte fra Fornyelsesfonden til at teste produktet. Tests, som går i gang på mandag, på blandt andet Rigshospitalet.

Fra Washington til Riget

”Én ting er kodedelen, som vi skal bruge til at lave bedre statistik og bedre journalhåndtering. Den anden del, instruksdelen, er der, hvor det bliver rigtig sjovt. Hvis vi kan begynde at dele vores viden og have de bedste instrukser i forskellige medicinske situationer klar ved hånden… Hvad gør lægerne i Washington, når de får en patient ind med en bestemt type blodprop, hvad gør de på Riget osv.”

I starten er programmet gratis. På et tidspunkt bliver produktet ifølge direktøren delt op i en basis-version og en premium-version med en øget funktionalitet, som vil koste penge.

”Men p.t. er vi i en fase, hvor vi vil prøve alt af, og alt er gratis. Vi arbejder på at få et rum, hvor læger og sundhedspersonale verden over kan dele viden. Vi har postet alle penge i udviklingen, og nu skal vi have det op at køre. Når det har nået en kritisk masse, så kan vi tillade os at tage nogle penge for det.”

Forretningsplanen er, at produktet efter fem år skal give selskabet en øget omsætning på 34 mio. kr. baseret på en premium-version og integration.

Går efter nichen

”HealthTerm er bygget oven på vores hovedværktøj, som har været på markedet i otte år. Vi har en vis erfaring, og det, vi ser, er, at de store softwarefirmaer som CSC, Sun, Logica og iSoft vil gerne have integration på det her område, de vil gerne have stamdataoplysninger, indekseringer og alt muligt andet bygget ind i deres systemer, men de har ikke know-how,” siger Jacob Boye Hansen og uddyber:

”Det er det her, vi er dygtige til. De er dygtige til de store forkromede systemer, hvor vi håndterer det mere nicheprægede. Hvis de kan integrere vores system ind i deres, så er der et marked for os.”

Men fokus er ikke umiddelbart på Danmark.

”For os er Danmark et dejligt land, hvor vi elsker at være. Men i dag er 80 pct. af vores omsætning i udlandet, og på den her app forventer vi, at det lynhurtigt vil være på 90 pct.”

 Stigende ventureinteresse i sundheds-apps

 Ny app ændrer den amerikanske sundhedssektor

 Markedet for healthcare apps kan eksplodere i 2012

 Hvad er ingredienserne i en succesfuld healthcare-app? 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også