MedWatch

Markedet for healthcare apps kan eksplodere i 2012

Markedet for healthcare løsninger til mobiltelefoner, de såkaldte healthcare-apps, ser ud til at stige voldsomt i løbet af i år.

Foto: Screenshot

Det længe ventede erhvervseventyr inden for healthcare-applikationer til smartphones ser endelig ud til at være over os. Det viser en analyse fra selskabet Research2Guidance, der følger mobilindustrien tæt.

Ifølge selskabet vil markedet for programmer til smartphones under kategorien ”Sundhed og Medicinal”, også kaldet healthcare-apps ramme 7,5 mia. kroner i løbet af 2012. Det er en stigning på næsten 100 procent sammenlignet med markedet i 2011.

Mikkel Arnoldi er Healthcare Director i Vertic, som laver digitale strategier og online løsninger til blandt andet medicinal- og medicoselskaber. Han kan godt nikke genkendende til eksplosionen i healthcare-apps.

Danskere godt med

Vertic har en lang række af de største udenlandske medicinalgiganter som kunder, sammen med flere danske selskaber, og Mikkel Arnoldi roser danskerne for at være godt med.

”Danske medicinalvirksomheder er generelt ved at være godt med på den digitale bølge. De er blevet bedre til at få øjnene op for de digitale muligheder, som eksisterer, og mange selskaber er blevet seriøse og ambitiøse med deres digitale strategier,” siger Mikkel Arnoldi.

Rearch2Guidance skriver i sin analyse, at op mod 500 millioner mennesker ventes at bruge en eller anden form for healthcare-app i 2015. Der findes flere forskellige typer af healthcare apps; blandt dem er apps, som henvender sig direkte til forbrugeren, men også en del, der henvender sig til læger og andet sundhedspersonale.

Mulighed for bred kontakt

Netop apps målrettet læger, kan give medicinal- og medicoselskaberne interessante fordele forklarer Mikkel Arnoldi.

”Det giver en ny mulighed for at nå de professionelle målgrupper, som i stigende grad mangler tid eller lyst til at mødes med sales reps. Senest viser en række tal, at cirka 25 pct. af europæiske læger slet ikke ønsker at mødes med sælgere fra medicinalfirmaerne, og derfor kan apps eller anden digital kommunikation jo være en alternativ måde at nå dem på,"siger Mikkel Arnoldi og fortsætter:

”De bruger nemlig over syv timer om ugen ved en computer, iPad eller smartphone i professionelt øjemed, så der er bestemt muligheder.”

Det at nå ud til læger på denne måde kan være en unik mulighed for mindre selskaber, der ikke ejer en stor sælgerstyrke, eller som skal dække et meget stort geografisk område.

Og lægerne er til at nå. Ifølge undersøgelser er læger nemlig ofte interesseret i ny teknologi, og det giver dem appetit på at udnytte apps til telefoner og tablet-computere.

Således viste en undersøgelse fra Manhattan Research sidste år, at hver fjerde europæiske læge ejer en iPad, og at yderligere 40 pct. overvejer at anskaffe sig en.

Fokus på patient-sikkerhed

Man skal dog som virksomhed være opmærksom på de regler, der gælder for at lave healthcare-apps, og både de amerikanske og europæiske sundhedsmyndigheder er på vej med regler, der skal sikre patientsikkerheden ved brugen af apps.

FDA har allerede udsendt en såkaldt draft-guidance, hvor det foreslås, at apps, der på den ene eller anden måde bearbejder patientoplysninger, skal igennem en form for godkendelse, mens apps, der fungerer som opslagsværker eller træningsværktøjer for læger er undtaget.

Sammen med en lang række andre reguleringer, som blandt andet sætter store begrænsninger for, hvordan medicinalselskaber må reklamere overfor patienter betyder det, at mange selskaber er nervøse for om en app, overholder reglerne.

”Der er med rette en tendens til forsigtighed i healthcare-branchen og desværre også en tilbageholdenhed, som ofte bunder i tvivl og usikkerhed omkring, hvad der er tilladt på digitale medier. Resultatet bliver ofte, at man afholder sig fra at gøre noget som helst og konkluderer, at det nok ikke er tilladt, hvilke ofte ikke er tilfældet. Det er ærgerligt, for der er virkelig et uudnyttet potentiale i at engagere såvel patienter som læger via digitale medier,” siger Mikkel Arnoldi.

Research2Guidance anslår i sin rapport, at der findes op mod 17.000 forskellige healthcare-apps nogle af disse er dog ens, men lavet til forskellige styresystemer for eksempel iPhone og Android.

Prøv MedWatch gratis og uforpligtende i 40 dage, og modtag samtidig vores gratis nyhedsbrev to gange dagligt. 

 

 

Mere fra MedWatch

KU søger chef til nyt life science-program

Københavns Universitet har indledt jagten på den programdirektør, der skal stå i spidsen for innovationsprogrammet Spark Denmark, som Novo Nordisk Fonden forleden kastede 44 mio. kr. efter for at bringe flere akademiske projekter indenfor farma, medico, sundhedsteknologi og industriel biotek til markedet.

Læs også

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier