Bank: Avandias frikendelse rykker ej ved markedet

GlaxoSmithKline har fået lempet salgsrestriktionerne for diabetesmidlet Avandia, men for Novo Nordisk får det næppe stor betydning, mener analytiker.
Af Ritzau Finans

Det kommer formentlig ikke til at få den store betydning for Novo Nordisk, at Glaxosmithkline har fået løftet salgsrestriktionerne på det tidligere storsælgende diabetesmiddel Avandia.

Det vurderer Alm. Brand Markets i en morgenkommentar.

"Dette bør dog ikke få nogen effekt på det samlede diabetesmarked, da produktet er en ældre generation og er gået af patent," skriver finanshuset.

Avandia var på toppen i 2007, hvor det solgte for 3 mia. dollar årligt. Men da New England Journal of Medicine offentliggjorde en analyse af en række mindre studier, der viste, at brug af Avandia var forbundet med 43 pct. større risiko for hjertetilfælde, blev produktet taget af markedet i Europa. I USA indførte man hårdføre restriktioner i forbindelse med salget. I 2012 solgte Avandia blot for 9,5 mio. dollar.

Fokus vil den kommende tid primært være på de løbende receptdata for Novo Nordisks Victoza, og om der er strukturelle vækstproblemer i USA, mener Alm. Brand Markets, der også fremhæver, at man vil holde øje med, om lanceringen af Invokana rykker ved det europæiske marked.

 GSK betaler over en milliard i diabetestvist 

 Eksperter ser mildere på Glaxos diabetespille 

 FDA genoptager omstridt diabetessag 

 Diabetesmiddel står til revurdering i USA 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også