Novo dropper tysk Tresiba-lancering

Novo Nordisk dropper at lancere sit nye diabetes-lægemiddel,  insulinproduktet Tresiba, i Tyskland. Risikoen for senere hen at blive tvunget til at trække produktet ud igen er i øjeblikket simpelthen for høj.
Foto: Novo Nordisk/PR
Foto: Novo Nordisk/PR

Det er Europas største marked. Og Tresiba er udråbt som udfordreren, der skal tage kampen op imod verdens bedst sælgende diabetesprodukt, franske Sanofis Lantus.

Alligevel har Novo Nordisk valgt ikke at lancere dets seneste langtidsvirkende insulinprodukt på det tyske marked.

”Vi har valgt at vente med at lancere Tresiba i Tyskland. Det er en beslutning, vi har taget ud fra, hvad vi har observeret i forhold til, hvordan de tyske betalere og vurderingsinstitutter har vurderet anden diabetes-innovation, der inden for de senere år har ramt markedet. Vi kan se, at de vurderinger er så negative over for innovation, at der vil være en for stor risiko for, at vi vil være tvunget til at trække Tresiba ud af markedet igen, hvis vi lancerer,” siger Jakob Riis, koncerndirektør for for Marketing og Medical Affairs i Novo Nordisk, og tilføjer:

”Vi ønsker ikke at give de tyske patienter de fordele, der er Tresiba, for så derefter at være tvunget til at trække produktet ud igen og lade dem gå over på de ældre produkter igen.”

Giver afkald på Tyskland

Tyskland er et særdeles svært marked i øjeblikket pga. de pris- og tilskudsforhold, der er i landet. I nyere tid har man haft svært ved at få en højere pris ved lancering i forhold til ældre generationer af insulin, forklarer Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen.

”Man kører ikke med de samme strukturer, som man gør i andre steder i Europa, hvor man inddeler insulinerne i moderne insulin og human insulin eksempelvis. Den manglende opdeling af insulinklasser gør, at myndighederne virkelig skal se nogle markante effektforbedringer, hvis ikke produktet skal ende på samme prisniveau som eksempelvis human insulin,” siger han og tilføjer:

”Novo Nordisk er på ingen måde interesseret i at give en rabat på Tresiba på 60-70 pct. Slet ikke, fordi myndighederne på andre markeder bruger bl.a. de tyske priser som referencepriser. Man giver altså afkald på noget salg i Tyskland for at kunne tage en højere pris på Tresiba på andre markeder.”

Det er bl.a. andre europæiske markeder og en række vækstmarkeder, så som Brasilien, Kina og mellemøstlige markeder. Jakob Riis erkender, at prissætningen på andre markeder bestemt også spiller ind på beslutningen.

Snævert prisbånd

”Markederne hænger jo sammen på tværs af Europa, så vi er nødt til at holde et ensartet prisniveau. Så medmindre vi kan overbevise de tyske myndigheder om, at den pris, vi har sat i Europa, er den rette, så er vi altså tvunget til at trække produktet ud,” siger Jakob Riis og tilføjer om prissætningen:

”Det er selvfølgelig afgørende. Der er et meget snævert prisbånd i Europa, og der foregår en udpræget referenceprissætning.”

Novo Nordisks nuværende langtidsvirkende insulinprodukt på det tyske marked Levemir sidder ifølge selskabet på 22 pct. af markedet for basalinsulin i landet. Og det er ganske naturligt, at Tresiba skulle ind og øge selskabets andel af det marked. Et ifølge Søren Løntoft Hansen ganske betragtelig marked.

”Det er et markant salg, man giver afkald på. Jeg mener, at det tyske marked for basalinsulin samlet set ligger på omkring 3-3,5 mia. kr., så det er et stort marked.”

Vil ændre forholdene

Både Novo Nordisk og andre medicinalselskaber vil formentlig arbejde på at få ændret forholdene, så man får en mere skarp opdeling af lægemiddelklasserne i Tyskland.

”Så referencen for eksempelvis Tresiba i højere grad bliver Lantus end ældre, human insulin, når prisen skal fastsættes. Ellers venter man med en lancering til, at forholdene på det tyske marked er ændret,” siger analytikeren og fortsætter:

”Man har også set, at eksempelvis Boehringer Ingelheim har taget dets DPP-4-hæmmer Trajenta af det tyske marked, fordi det skulle sammenlignes med generisk metformin i forhold til prissætningen. Det kan næsten ikke betale sig at lancere det.”

Og Jakob Riis forklarer, at Novo Nordisk ganske rigtigt løbende er i dialog med de tyske myndigheder i forhold til, om den nuværende måde er den bedste måde at vurdere nye lægemidler på.

”En af måderne er ved klart at artikulere vores beslutning og rationalet bag den og sige, at det er den logiske konsekvens, vi er nødt til at tage som følge af systemet. Og så tro på, at der er nogle i Tyskland, der mener, at det er ærgerligt, at de ikke får adgang til de nye, bedre lægemidler. Det er den måde, vi kan være med til at påvirke systemet. Men det er en tungere, også politisk orienteret, dynamik. Det er ikke et specifikt problem for os eller for diabetesverdenen, det er et generelt problem for, hvordan man belønner innovation på det tyske marked.”

Hvordan vil de store gribe lav pris an?

Der kommer også snart en prissætning på DPP-4-hæmmeren Januvia, som også kan risikere en meget lav prisfastsættelse fra myndighedernes side.

”Det bliver spændende at se, hvordan de store medicinalselskaber vil gribe det an, at de formentlig får en meget lav prissætning på nogle ret nye midler. Victoza skal jo også gennem den her proces,” siger Søren Løntoft Hansen.

Jakob Riis vil ikke afvise, at det kan ske, at Novo Nordisk føler sig nødsaget til at trække Victoza fra det tyske marked, hvis den kommende prisvurdering falder uheldigt ud.

”Vi synes, vi har et rigtig stærkt produkt i Victoza, som allerede er i markedet, og så må tage diskussionen om prispræmien i forhold til de andre produkter, når den kommer. Men det er for ethvert diabetesprodukt på det tyske marked en risiko, at det kan blive trukket ud af markedet i kølvandet på en prisvurdering af myndighederne.”

Principielt

I forhold til at lancere Tresiba på et senere tidspunkt vil Novo Nordisk kigge på alle de verserende vurderingssager og begrundelserne.

”Og vi skal se en ændring i en eller anden form i den måde, innovation bliver belønnet på, før vi vil tage vores beslutning om lanceringen af Tresiba op til revision. Men som det ser ud nu, planlægger vi ikke at lancere Tresiba i Tyskland,” siger han og slår fast:

”Vi har en god, stærk forretning i Tyskland, så det her væsensændrer ikke vores tyske forretning. Det er et principielt spørgsmål om ikke kunne bringe innovation ud til patienterne.”

 Analytiker: Novo nedprioriterer Europa

 Sanofis kommende Tresiba-rival bliver billigere

 Analytikere: Intet Novo-tab i Kina

 Novo: Tysk evaluering vil tidligst få effekt i 2015 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også