Novo Nordisk vil kopiere Kina-strategi

Danske Novo Nordisk er en af de få danske virksomheder, der for alvor har opnået succes på det kinesiske marked, og erfaringerne herfra tager virksomheden med sig, når man de kommende år vil satse på Indonesien som vækstmarked.
Det fortæller Jesper Højland, der er direktør for internationale operationer i Novo Nordisk, til Børsen.
"Novo har identificeret en række markeder, som vi prioriterer særlig højt, og Indonesien er et af dem," siger han og fortsætter:
"Vi har kigget på, hvordan vi har gjort det i Kina, og hvad vi har lært af det."
Novo Nordisks satsning på landet skyldes blandt andet, at Indonesien er midt i en sundhedsreform, som vil betyde, at alle indonesere er omfattet af en sundhedsforsikring fra 2014, og her regner Novo Nordisk med, at diabetes er omfattet.
Selskabet vurderer, at omkring 7,5 mio. indonesere i øjeblikket lider af diabetes. Det tal er steget med 18 pct. om året og vil vokse med endnu højere fart de kommende år i takt med en stigende middelklasse i landet. En af de største udfordringer i Indonesien er dog at finde læger, der kan behandle diabetes, for kun de færreste læger i landet er vant til at behandle med insulin, skriver Børsen.
Og i det hele taget er sundhedsområdet et område, hvor danske virksomheder har gode vækstmuligheder i Indonesien de kommende år, fortæller Danmarks ambassadør i landet Martin Bille Hermann:
"På sundhedsområdet vil der med sikkerhed være en stigende efterspørgsel efter produkter og løsninger, hvor vi har spidskompetencer fra dansk side," siger han til avisen.
Novo vil udvide med 1000 ansatte på nye markeder
Deloitte: Life science kan opleve væksteventyr på nye markeder
Relaterede artikler:
Diabetes-kæmpen rykker sydover efter vækst
For abonnenter