Novo-konkurrent solgt for 40 mia. kr.
Den amerikanske medicinalgigant Bristol-Myers Squibb køber den tidligere Lilly-partner Amylin Pharmaceuticals for 5,3 mia. dollar (31,3 mia. kr). Det oplyste selskaberne sent fredag.
Dermed får Amylin den markedsføringskraft til diabetespræparaterne Bydureon og Byetta som har været savnet siden bruddet med den daværende partner Eli Lilly i november sidste år. Bydureon og Byetta er begge GLP-1 diabetesmidler, som konkurrerer direkte med Novo Nordisks Victoza.
Bristol-Myers betaler 31 dollar per aktie, hvilket er en præmie på 10 pct. i forhold til Amylins lukkekurs i New York fredag. Samtidig betales Amylins gæld og forpligtelser over for Eli Lilly på omkring 1,7 mia. dollar, hvilket bringer værdien af den samlede aftale op på omkring 7 mia. dollar (41 mia. kr.).
Amylin har siden bruddet med Eli Lilly søgt en partner, da selskabet ikke selv besidder kompetencerne til en global markedsføring af diabetes-midlerne. Det har ifølge Bloomberg givet henvendelser fra såvel Bristol-Myers som fra AstraZeneca, Sanofi og Merck.
Bruddet med Eli Lilly kom efter Lillys beslutning om at samarbejde med Boehringer Ingelheim og bruge salgskorpset til også at promovere det tyske medicinalselskabs diabetes 2-pille, Linagliptin, som Amylin anser som en konkurrent til Bydureon og Byetta.
Analytikere ser et potentiale i Amylins GLP-1 midler på 1,5 mia. dollar i årligt salg.
Novo-konkurrent har fem bejlere
FDA beskylder biotekselskab for at tilbageholde oplysninger
Novo har valgt Victozas arvtager