Danske medicinalfirmaer bruger adskillige millioner på forbrugerkampagner i USA

Novo Nordisk og Lundbeck er fortsat blandt de selskaber i medicinalindustrien, der poster flest penge i at vise reklamevideoer for sine vigtigste lægemidler til amerikanske forbrugere, viser en dugfrisk opgørelse.
Foto: /Ritzau Scanpix/Torkil Adsersen
Foto: /Ritzau Scanpix/Torkil Adsersen

I en tid, hvor Novo Nordisk og Lundbeck har fået større fokus på omkostningstyring og samtidig øget fokus på at maksimere mulighederne omkring sine vigtigste produkter, bruger Danmarks to største medicinalselskaber fortsat enorme summer på at promovere sine kerneprodukter til amerikanske forbrugere.

En månedlig opgørelse fra ispot.tv over de lægemidler, der bliver brugt flest reklamemillioner på i USA, placerer ifølge Fiercepharma, som i flere af de foregående måneder, begge danske selskaber i top 10.

Lundbeck har sammen med sin japanske partner Otsuka investeret 12,8 mio. dollar, små 85 mio. kr., i at vise en enkelt reklamevideo for vækstmotoren Rexulti i marts.

Det er små 2 mio. dollar mere end de 10,9 mio. dollar, de to partnere hældte i reklamebudgettet for skizofreni- og depressionsmidlet i februar.

Novo Nordisk brugte i marts 10,3 mio. dollar (68 mio. dollar) på en enkelt reklamevideo for sit nye væksthåb Ozempic.

Det var dog stadig noget under de 13,5 mio. dollar (89 mio. kr.), som ærkerivalen Eli Lilly brugte på at vise fem forskellige reklamevideoer for sit rivaliserende middel Trulicity sidste måned.

Både Trulicity og Ozempic er såkaldte GLP-1-analoger til behandling af type 2-diabetes, som patienter blot skal injicere én gang om ugen. Mens Trulicity langsomt har overtaget førerpositionen i det lukrative segment af diabetesmarkedet fra Novos daglige GLP-1-analog Victoza, så håber danskerne at tilbageerobre tronen med Ozempic.

Novo bruger 415 millioner på amerikanske tv-reklamer 

Amerikansk lovforslag kan koste Novo og Lundbeck millioner på skatteregningen 

Lundbeck og Novo Nordisk brugte enorme summer på amerikanske TV-reklamer i 2018 

Novo har brugt en kvart milliard på Victoza-reklamer på to måneder 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også