MedWatch

Novo bruger 415 millioner på amerikanske tv-reklamer

Novo Nordisk vil have patienter til at bruge koncernens nye væksthåb Ozempic i stedet for Victoza, der løber af patent i 2023, og tv-reklamer i USA er en del af Novo’s strategi.

Novo bruger blandt andet tv-reklamer i USA til at promovere sit nyeste produkt Ozempic.

Novo Nordisk udnytter i høj grad den mulighed i USA, at firmaer må reklamere for lægemidler på tv. Siden juli 2018 har diabetesgiganten brugt 415 mio. kr. på tv-reklamer i USA for Novo’s nyeste præparat og helt store satsning Ozempic.

Det viser tal fra ispot.tv, der måler udbredelsen af tv-reklamer i USA. Der blev købt tv-reklamer for lægemidler for cirka 40 mia. kr. totalt set i 2018, og diabetes er en af de kategorier, som medicinalindustrien bruger flest penge på at reklamere for.

Det skriver Børsen.

Victoza er fortsat det bedst sælgende GLP1-middel i Novo Nordisks portefølje med et salg på 24,3 mia. kr. i 2018, men den danske medicingigant vil gerne ændre det billede over de kommende år, da Victoza går af patent i 2023.

"Vores strategi er at sikre, at Victoza ikke længere er produktet, man bliver på, når patentet løber ud, så innovationen driver markedet," siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk, til avisen.

Ozempic er et GLP1-diabetesmiddel, som er den helt afgørende lægemiddelklasse for væksten i Novo Nordisk og udgjorde 78 pct. af medicinalkoncernens vækst i 2018.

Ozempic blev lanceret i USA tidligt i 2018 og er også lanceret i en række europæiske lande.

Novo-topchef jagter partner til lægemiddelhåb - og der er ikke mange kandidater

Novos fedmemiddel overrasker - solgte 14 pct. mere end analytikerne forventede

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier