MedWatch

Novo har brugt en kvart milliard på Victoza-reklamer på to måneder

Det danske medicinalselskab Novo Nordisk har lagt enorme ressourcer bag promoveringen af sit kerneprodukt Victoza efter en nylig label-opdatering, og man har i løbet af oktober og november alene brugt 250 mio. kr. på TV-reklamer for lægemidlet i USA.

Foto: /ritzau/Stine Tidsvilde

Der er blevet postet enorme summer i en ny amerikansk TV-reklame for Novo Nordisks bedst sælgende produkt, GLP-1-analogen Victoza, i de seneste par måneder.

Det viser data fra hjemmesiden iSpot.tv, som indsamler informationer om TV-reklamer i USA, ifølge FiercePharma.

Ifølge mediet var Victoza i november måned det lægemiddel på det amerikanske marked, som havde det tredjestørste reklamebudget i ryggen. Novo Nordisk brugte således 17,8 mio. dollars på en enkelt TV-reklame for midlet. Det er kun Abbvies antiinflammatoriske super-blockbuster Humira og Bristol-Myers Squibbs blodfortynder Eliquis, der er blevet hældt flere penge i at promovere i den forgangne måned.

I oktober var billedet det samme. Her havde Victoza landets tredjestørste TV-budget for et lægemiddel på 21,8 mio. dollars. Dermed har Novo Nordisk på blot to måneder brugt 39,6 mio. dollars, eller næsten 250 mio. kr., på reklamer for Victoza.

I de to måneder forinden investerede Novo til sammenligning blot 17,3 mio. dollars i reklamer for Victoza. Det var altså et godt stykke under halvdelen, men stadig nok til at bringe midlet i top-ti over de største reklamebudgetter i hver af de to måneder.

Har vendt trenden

Forklaringen på det store spring i reklameudgifter i de seneste måneder skal findes i den label-opdatering, Novo Nordisk sikrede sig for Victoza i USA i slutningen af august.

Her fik man data fra det store kardiovaskulære studie Leader med i indlægssedlen for Victoza, hvilket betyder, at selskabet nu kan promovere GLP-1-analogen på de fordele, den har på risikoen for at udvikle hjertekarsygdomme. Det er netop det, der er fokus for den nye TV-reklame, selskabet har brugt en kvart milliard på at køre over de seneste par måneder.

Ledelsen i Novo Nordisk kunne på selskabets kapitalmarkedsdag i den forgangne måned afsløre, at den heftige marketingindsats i USA på det seneste har givet pote. Victoza har i en række kvartaler tabt markedsandele i USA til det rivaliserende produkt Trulicity fra Eli Lilly, men den tendens er blevet vendt og Victoza sikrer sig nu flere nye recepter i USA end rivalen.

Lilly har skiftet fokus

Eli Lilly har dog også hævet reklamebudgettet for sin GLP-1-analog. I november brugte det amerikanske selskab således 10,7 mio. dollars på to TV-spots for Trulicity. Det bringer midlet ind på en 9. plads over de største reklamebudgetter, mens det ikke var at finde i top-ti de tre foregående måneder.

Her blev der i stedet brugt penge på SGLT2-hæmmeren Jardiance, som Lilly ejer sammen med tyske Boehringer Ingelheim. I august og september blev der brugt henholdsvis 8,7 og 9,1 mio. dollars på reklamer for det produkt, mens det blev fordoblet til 17,6 mio. dollars i oktober og tilsyneladende er faldet drastisk igen i november.

Du kan se den amerikanske TV-reklame om Victoza om midlets hjertekarfordele neden for:

Novo får vigtige hjerte-kar-data på Victozas indlægsseddel i USA

Novo-topchef: Hjerte-kar-data har vendt trenden for Victoza

Novo bruger 140 mio på tv-reklamer i USA

Novo bruger trecifret millionbeløb i amerikanske reklamer

Novos fedmerival får hug for TV-reklame

Novo-konkurrenter skruer op for reklamebudgetter

Forsiden lige nu

Storbank ser lys fremtid for Coloplast

Medicokoncernen Coloplast har fået genskabt markedets optimisme omkring virksomheden, men der er langt mere at komme efter, vurderer den norske storbank DNB.

Lars Rebien breder Novo-fondens milliarder ud: "Det er vores mandat"

Under Lars Rebien Sørensens formandskab vil Novo Nordisk Fonden favne bredere end hidtil. Datalogi, it, bred naturvidenskab, sociale formål, humanitære formål og bæredygtige fødevarer bliver større indsatsområder. Det sker ud fra en overordnet devise om at forbedre sundheden i Danmark.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier