MedWatch

Novo har brugt en kvart milliard på Victoza-reklamer på to måneder

Det danske medicinalselskab Novo Nordisk har lagt enorme ressourcer bag promoveringen af sit kerneprodukt Victoza efter en nylig label-opdatering, og man har i løbet af oktober og november alene brugt 250 mio. kr. på TV-reklamer for lægemidlet i USA.

Der er blevet postet enorme summer i en ny amerikansk TV-reklame for Novo Nordisks bedst sælgende produkt, GLP-1-analogen Victoza, i de seneste par måneder.

Det viser data fra hjemmesiden iSpot.tv, som indsamler informationer om TV-reklamer i USA, ifølge FiercePharma.

Ifølge mediet var Victoza i november måned det lægemiddel på det amerikanske marked, som havde det tredjestørste reklamebudget i ryggen. Novo Nordisk brugte således 17,8 mio. dollars på en enkelt TV-reklame for midlet. Det er kun Abbvies antiinflammatoriske super-blockbuster Humira og Bristol-Myers Squibbs blodfortynder Eliquis, der er blevet hældt flere penge i at promovere i den forgangne måned.

I oktober var billedet det samme. Her havde Victoza landets tredjestørste TV-budget for et lægemiddel på 21,8 mio. dollars. Dermed har Novo Nordisk på blot to måneder brugt 39,6 mio. dollars, eller næsten 250 mio. kr., på reklamer for Victoza.

I de to måneder forinden investerede Novo til sammenligning blot 17,3 mio. dollars i reklamer for Victoza. Det var altså et godt stykke under halvdelen, men stadig nok til at bringe midlet i top-ti over de største reklamebudgetter i hver af de to måneder.

Har vendt trenden

Forklaringen på det store spring i reklameudgifter i de seneste måneder skal findes i den label-opdatering, Novo Nordisk sikrede sig for Victoza i USA i slutningen af august.

Her fik man data fra det store kardiovaskulære studie Leader med i indlægssedlen for Victoza, hvilket betyder, at selskabet nu kan promovere GLP-1-analogen på de fordele, den har på risikoen for at udvikle hjertekarsygdomme. Det er netop det, der er fokus for den nye TV-reklame, selskabet har brugt en kvart milliard på at køre over de seneste par måneder.

Ledelsen i Novo Nordisk kunne på selskabets kapitalmarkedsdag i den forgangne måned afsløre, at den heftige marketingindsats i USA på det seneste har givet pote. Victoza har i en række kvartaler tabt markedsandele i USA til det rivaliserende produkt Trulicity fra Eli Lilly, men den tendens er blevet vendt og Victoza sikrer sig nu flere nye recepter i USA end rivalen.

Lilly har skiftet fokus

Eli Lilly har dog også hævet reklamebudgettet for sin GLP-1-analog. I november brugte det amerikanske selskab således 10,7 mio. dollars på to TV-spots for Trulicity. Det bringer midlet ind på en 9. plads over de største reklamebudgetter, mens det ikke var at finde i top-ti de tre foregående måneder.

Her blev der i stedet brugt penge på SGLT2-hæmmeren Jardiance, som Lilly ejer sammen med tyske Boehringer Ingelheim. I august og september blev der brugt henholdsvis 8,7 og 9,1 mio. dollars på reklamer for det produkt, mens det blev fordoblet til 17,6 mio. dollars i oktober og tilsyneladende er faldet drastisk igen i november.

Du kan se den amerikanske TV-reklame om Victoza om midlets hjertekarfordele neden for:

Novo får vigtige hjerte-kar-data på Victozas indlægsseddel i USA

Novo-topchef: Hjerte-kar-data har vendt trenden for Victoza

Novo bruger 140 mio på tv-reklamer i USA

Novo bruger trecifret millionbeløb i amerikanske reklamer

Novos fedmerival får hug for TV-reklame

Novo-konkurrenter skruer op for reklamebudgetter

Forsiden lige nu

Saniona starter studie med diabetestablet

Kombinationsbehandlingen tesomet fra det danske biotekselskab Saniona er blevet formuleret i én samlet tablet, hvilket skal gøre den mulige diabetesbehandling mere bekvem for patienterne, og man har nu startet et fase 1-studie med kandidaten i den nye formulering.

Seneste Medicinal & Biotek

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier