MedWatch

Lundbeck og Novo Nordisk brugte enorme summer på amerikanske TV-reklamer i 2018

Vigtige vækstdrivere for henholdsvis Lundbeck og Novo Nordisk var blandt de 20 lægemidler, der blev brugt flest penge på at vise reklamevideoer for til amerikanske forbrugere i det forgangne år.

Foto: /Ritzau Scanpix/Søren Bidstrup/

Der bliver hvert år brugt enorme summer på TV-reklamer for lægemidler i USA, og sidste år var to af de produkter, der blev brugt flest penge på at promovere visuelt direkte til forbrugerne, fra danske producenter.

Det viser en opgørelse fra iSpot.tv ifølge Fiercepharma.

Skizofreni- og depressionsmidlet Rexulti, som markedsføres af Lundbeck og selskabets japanske partner Otsuka, havde i løbet af hele 2018 et TV-reklamebudget på 84 mio. dollars, eller 552 mio. kr. Det var det 8. største budget af alle lægemidler.

Samtidig indtager Novo Nordisks diabetesmiddel Victoza en 17. plads med et budget på 78 mio. dollars (513 mio. kr.).

Her er det dog værd at bemærke, at Novo i løbet af året skiftede sin markedsføringsindsats i USA væk fra Victoza og over mod arvtageren Ozempic, hvorfor beløbet kunne have været endnu højere.

Rexulti og Victoza er yderst vigtige vækstdrivere for Danmarks to største medicinalvirksomheder.

Rexulti var Lundbecks tredjebedst sælgende produkt i de første ni måneder af 2018, hvor danskernes indtjening fra midlet steg med 30 pct. til 1,193 mia. kr.

Victoza er Novo Nordisks suverænt bedst sælgende produkt. I de første ni måneder af 2018 omsatte det for 17,833 mia. kr. - en stigning på 6 pct. - og tegnede sig for hele 60 pct. af den samlede vækst i omsætningen målt i lokale valuater.

Victoza er dog i de seneste kvartaler blevet presset af Eli Lillys produkt Trulicity, og den amerikanske rival pumpede sidste år hele 183 mio. dollars i reklamer for det produkt, hvilket giver det en 4. plads på top 20-listen.

Samlet set brugte medicinalselskaberne i USA 3,73 mia. dollars, eller små 25 mia. kr., på TV-reklamer i 2018. Det var næsten 300 mio. dollars mere end i 2017, skriver Fiercepharma.

Men antallet af lægemidler, der blev brugt penge på at promovere på den måde, faldt samtidig fra 73 til 66 mellem de to år.

Medicinpriserne skal med i de amerikanske tv-reklamer  

Novo Nordisk brugte næsten 100 mio på tv-reklamer for Ozempic i august 

Novo brugte tocifret millionbeløb i juni på amerikansk tv-reklame 

Novo retter fuldt fokus på hjertekarfordele i TV-reklamer for Victoza 

Novo Nordisk og ærkerivalen intensiverer tv-kampen om amerikanske patienter 

Mere fra MedWatch

Forsøgsordning med risikodeling ender med vag konklusion

Lægemiddelstyrelsen har nu evalueret forsøgsordningen med risikodeling på lægemiddelområdet, men det sparsomme erfaringsgrundlag og påvirkningen fra covid-19 gør det svært at drage håndfaste konklusioner, lyder det fra Lægemiddelstyrelsen.

Europæisk laboratorienetværk skal sikre bedre data

Et nyt netværk af "referencelaboratorier" som led i EU's sygdomsforebyggelse skal bane vejen for bedre data. Der er stadig plads til forbedring, når der skal forberedes på fremtidige pandemier, siger Europa-Kommissionen til MedWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier