Kritiske ansatte skulle stå skoleret: Direktører i Demant-selskab krævede positive trivselsmålinger

”Man kunne jo se, hvordan det typisk gik folk, der var kritiske. De kom i den sorte bog hos ledelsen, og gik enten ned med stress eller måtte forlade virksomheden,” fortæller tidligere afdelingschef.
En række tidligere ansatte og nuværende medarbejdere fortæller, at der blev afholdt et stormøde i Demantselskabet Interacoustics for at imødegå kritiske trivselsmålinger. Her blev den ene direktør ifølge en ansat udråbt som 'Gud for selskabet' forud for trivselsundersøgelsen. | Foto: Ulrich Quistgaard/AI
En række tidligere ansatte og nuværende medarbejdere fortæller, at der blev afholdt et stormøde i Demantselskabet Interacoustics for at imødegå kritiske trivselsmålinger. Her blev den ene direktør ifølge en ansat udråbt som 'Gud for selskabet' forud for trivselsundersøgelsen. | Foto: Ulrich Quistgaard/AI

Der har hersket en utryg stemning omkring trivselsmålinger i Demant-selskabet Interacoustics, hvor kritik blev affejet og ansatte hevet til side til lukket skældud hos direktørerne.

Det fortæller en række ansatte og tidligere medarbejdere til MedWatch, og de går dermed i rette med flere fyrede direktørers forklaring om, at der på baggrund af positive trivselsmålinger var et sundt og godt arbejdsmiljø under deres ledelse i Demants diagnostiske forretning.

”De medarbejdere, som gav dårlige karakterer i trivselsundersøgelserne, burde finde et andet arbejde, fik vi klar besked om,” skriver en tidligere produktchef hos Interacoustics eksempelvis i en besked til MedWatch.

De mange henvendelser kommer efter, at den tidligere koncerndirektør i Demant Arne Boye Nielsen og forhenværende adm. direktør i Interacoustics Carsten Kind begge har forklaret, at de som ledelse fik positive resultater i trivselsmålinger blandt medarbejderne.

Arne Boye Nielsen har på den baggrund erklæret sig uenig i fyringen af ham, efter en advokatundersøgelse fandt ham ansvarlig for at skabe et utrygt arbejdsmiljø i Demant Diagnostics. Carsten Kind har brugt de positive målinger i datterselskabet Interacoustics i Middelfart som et argument for, at der var tale om enkeltsager, når medarbejdere fortalte om et giftigt arbejdsmiljø i virksomheden.

”Der er løbende gennemført medarbejderundersøgelser, og disse har ikke alene været tilfredsstillende for os i Middelfart, men også overordnet på koncernniveau. Det har for mig altid været vigtigt med et godt arbejdsmiljø og trivsel blandt alle ansatte,” forklarede Carsten Kind blandt andet. 

Blev irettesat

MedWatch har interviewet seks tidligere medarbejdere og en nuværende ansat, som samstemmende fortæller, at direktørerne dog taler mod bedrevidende, når de henviser til de positive trivselsmålinger som et bevis på, at der skulle være tale om et sundt arbejdsmiljø under direktørernes ledelse.

Rækken af medarbejdere, som arbejder og arbejdede i vidt forskellige afdelinger på arbejdspladsen, fortæller nemlig alle, at direktørerne bevidst og helt åbenlyst påvirkede trivselsmålingerne, så de gav et positivt men helt misvisende og utroværdigt resultat.

”Lederne var ikke tilfredse med, at flere ansatte gav dem lave evalueringer; blandt andet at de ansatte ikke vidste, hvad ledelsen ville, og man ikke havde tiltro til sin nærmeste ledelse. Konsekvensen efter de dårlige evalueringer af bestemte ledere var eksempelvis, at Product Management-afdelingen, som jeg var en del af, blev trukket ind én efter én for at fortælle lederen, hvorfor vi gav ham så dårlige karakterer,” skriver en tidligere produktchef hos Interacoustics til MedWatch.

Han skriver også, at ledelsen hos Interacoustics indkaldte alle medarbejderne til et stort fællesmøde i forbindelse med en af de store årlige trivselsundersøgelser. 

”Da tidligere trivselsresultater pegede på manglende tillid til ledelsen og uklar vision, fremhævede ledelsen på fællesmødet, at Interacoustics nu skulle have Danmarks bedste resultater, og først derefter blev den nye medarbejderundersøgelse rullet ud,” forklarer han.

Herefter skulle medarbejderne ifølge den tidligere produktchef flere gange om året under opsyn af deres nærmeste leder diskutere med hinanden, hvorfor de var utilfredse.

”Vi måtte bare ikke snakke om manglende løn-matching, mobning og uklar ledelse. Den forestilling gentog sig løbende og virkede nytteløst, da vi skulle rose hinanden i stedet for, at de reelle problemer blev behandlet. I ren afmagt af de gentagne ligegyldige Pulse-undersøgelser og møder, gav jeg og mange flere op og satte bare en høj score på dem for at slippe for det hele - ikke mindst for ikke at skulle stå skoleret for en ledelse i 1:1-møder, der var meget ubehagelige,” skriver den forhenværende mellemleder om Pulse-undersøgelserne, som trivselsmålingerne hedder hos Demant.

Den daværende chef for Product Management hos Interacoustics har ikke reageret på forelæggelsen af kritikken af hans reaktioner på trivselsundersøgelserne fra de tidligere medarbejdere, men han har tidligere i forbindelse med Demant-skandalen understreget, at han ikke ønsker at kommentere den.

Whistleblower bekræfter

MedWatch kender identiteten på de forskellige medarbejdere og tidligere ansatte, som har reageret på direktørernes udtalelser, men de fleste ønsker at udtale sig anonymt af hensyn til deres karrieremuligheder.

Pernille Illum har dog tidligere stillet sig frem med navn og fortalt om, hvordan hun var med til at blotlægge det giftige arbejdsmiljø i selskabet, som endte med direktørfyringerne i virksomheden.

Hun fortæller nu, at hun også selv oplevede at blive udfrittet af produktionsdirektøren på hans kontor i Interacoustics, da hun i en ellers anonym trivselsmåling gav ham en lav score.

”Jeg stivnede fuldstændigt og skyndte mig at sige, at det skam ikke var ham, jeg var utilfreds med, men i stedet en anden leder i afdelingen,” siger Pernille Illum til MedWatch.

”I alle efterfølgende trivselsmålinger skrev jeg bare, at jeg var tilfreds, selvom det ikke var tilfældet. Det var jo tydeligvis ikke mere anonymt, end at han kunne gennemskue, hvem der sagde hvad,” forklarer hun.

Det bliver bekræftet af en anden tidligere projektmedarbejder hos Interacoustics, der fortæller, at folk blev udskammet i plenum, hvis de havde svaret kritisk, og at der derfor ikke var nogen i hendes afdeling, som turde svare ærligt på trivselsundersøgelserne.

”Der var ikke rigtig nogen klar anonymitet i undersøgelserne, og det hele var meget fordømmende bagefter. Folk blev jo kaldt analfabeter eller fik at vide, at de bare ikke forstod, hvad en god arbejdsplads var,” uddyber den forhenværende projektmedarbejder.

Hun husker tydeligt, hvad daværende koncerndirektør Arne Boye Nielsen understregede i klare vendinger til medarbejderne i begyndelsen af det store fællesmøde om trivselsundersøgelserne, som flere andre tidligere ansatte også fortæller om.

”Det var den lørdag, hvor Arne Boye Nielsen højt fortalte os, at Claus Fromm var gud for Interacoustics. Jeg forstod det som en klar besked om, at vi lige skulle have det i baghovedet, når vi udfyldte vores kritik af arbejdspladsen og direktørerne,” siger hun.

Claus Fromm var den tredje direktør, som fik en fyrreseddel på baggrund af advokatundersøgelsen i april sidste år. Også han har afvist at kommentere sagen. Han har også fået forelagt kritikken af trivselsmålingerne hos Interacoustics, som han ikke er vendt tilbage omkring.

Målinger ’planlagt til at fejle’

En tidligere produktchef husker, at Pulse-målingerne kom som et opdrag fra Demant-ledelsen i slutningen af 2016.

”Det var i udgangspunktet fint, men det viste sig, at ledelsen kun støttede op om forslag til overfladiske problemstilllinger, og ikke dem, hvor de selv havde en tung andel i problemerne”, beskriver den tidligere produktchef.

”Så snart kritikken handlede om at lave anden struktur eller ledelsesstil, blev feedback ignoreret eller snakket ned. Derfor hørte jeg ofte fra forskellige grupper af medarbejdere, at de angav høj tilfredshed for at undgå at skulle lave ligegyldige initiativer, der ikke ville rykke på noget,” uddyber hun.

Den tidligere mellemleder mener derfor heller ikke, at målingerne, der var sat op ud fra en Gallup-undersøgelse, kan bruges til noget troværdigt, når den blev påvirket så kraftigt af ledelsen.

”Jeg synes, det er underligt, at Gallup-undersøgelserne er blevet brugt som en medarbejdertilfredsheds-markør af Carsten Kind og Arne Boye Nielsen i deres udtalelser. Når medarbejderne ikke føler, at de bliver taget seriøst, og når nogle føler sig truet til at sætte scoren højt, især dem der er blevet mobbet af ledelsen, så er de undersøgelser jo set up for failure,” fortæller den forhenværende produktchef, der husker, at utilfredsheden over trivselsundersøgelserne tog til i styrke blandt medarbejderne i 2018 og årene frem, hvor mange kollegaer ifølge hende begyndte at forlade virksomheden som en konsekvens.

Medarbejderflugten og den sorte bog

En tidligere afdelingschef hos Interacoustics bekræfter også de andre ansattes erindringer om målingerne, hvor mulighederne for at være kritisk over for cheferne ikke var en del af undersøgelsernes spørgsmål. Han bekræfter, at flere af de andre afdelingschefer samt direktørerne yndede at hive de ansatte til samtale, hvis de så kritiske svar nogen steder i undersøgelserne.

Den tidligere afdelingschef, der retter kritik af trivselsundersøgelserne, husker også, at Carsten Kind på et tidspunkt i 2019 indkaldte alle de øverste mellemledere hos Interacoustics til et krisemøde i et forsøg på at stoppe en massiv medarbejderflugt fra virksomheden. 

Afdelingschefen mindes, at mellemlederne ikke havde nogen synderlig lyst til at dele deres perspektiver med Carsten Kind, selvom de fleste efter afdelingschefens opfattelse udmærket vidste, at kritikken af arbejdspladsen primært gik på ledelsens egenrådighed og manglende evne og lyst til at lytte og agere på kritik fra medarbejdere.

”Man kunne jo se, hvordan det typisk gik folk, der var kritiske. De kom i den sorte bog hos ledelsen, og gik enten ned med stress eller måtte forlade virksomheden kort efter,” fortæller den tidligere afdelingschef med henvisning til de tre fyrede direktører. 

”Det var især emner som den øverste ledelses ledelsesstil samt løn og karrieremuligheder, man helst skulle afholde sig fra ytre sig kritisk om, hvis man stadig ønskede at være på lønningslisten,” uddyber han. 

Den tidligere afdelingschef vurderer, at ca. en tredjedel af de ansatte Interacoustics forlod virksomheden i perioden fra 2017 – 2020.

”Folk forlod i høj grad selskabet pga. ledelsen. Medarbejderne hjalp også hinanden videre, når der var mulighed for det. Mange var desperate for at komme væk,” fortæller han.

Demant vil ikke kommentere

Arne Boye Nielsen skriver til MedWatch, at han ikke ønsker at kommentere de tidligere medarbejderes fortælling om trivselsmålingerne og kritikken af hans egen udlægning af resultaterne.

Han har tidligere i en mail til MedWatch fremhævet, at trivselsmålingerne ”har vist rigtig pæne resultater, noget bedre end for andre virksomheder”. 

”Lad mig desuden nævne, at billedet af mig som leder i al ydmyghed forekommer mig vældigt positivt at dømme efter den dialog, jeg har haft og stadig har med medarbejdere, som takker mig for at være en dygtig inspirerende leder, omfavnende, omsorgsfuld, klar, inkluderende, fuld af tillid osv.,” skrev Arne Boye Nielsen.

Demant er også blevet forelagt de tidligere ansattes kritik af virksomhedens trivselsmålinger. Hørekoncernen og topchef Søren Nielsen har løbende afvist at stille op til interview og svare på spørgsmål om forholdene, og virksomheden ønsker heller ikke at kommentere kritikken af den måde, trivselsmålinger er blevet gennemført.

”Vi holder os til, at vi ikke har mere at tilføje,” skriver Demants presseafdeling kortfattet efter at være blevet forelagt kritikken.

Virksomheden svarer dermed ikke på tilsendte spørgsmål om eksempelvis, hvorvidt den har kendt til måden, trivselsundersøgelserne er blevet gennemført, om resultaterne har adskilt sig fra målinger andre steder i koncernen, og om ledelsens påvirkning af resultaterne også findes i andre dele af selskabet.

Carsten Kind har ikke reageret på kritikken af forholdene og hans tidligere udtalelser.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også