Medicom uden B&O kigger mod amerikansk sats

En lang historie er på sin vis slut tirsdag, når B&O ikke længere indgår i navnet på den danske medicovirksomhed Medicom. Fremover er der et nyt navn under Maj Invests ejerskab, og direktøren fortæller om baggrunden, samt om et forestående amerikansk sats.

En lang historie slutter officielt i dag, tirsdag. B&O Medicom mister den traditionsrige B&O-del af sit navn og bliver i stedet til Medicom Innovation Partner.

Navneskiftet sker ifølge adm. direktør Morten Nielsen som en forlængelse af Maj Invests opkøb af B&O’s ejerandel i medicoselskabet, som udvikler og producerer medicinsk udstyr, såsom insulinpenne, hvilket skete i foråret 2015. Maj Invest kom først ind i Medicom, da man tilbage i 2006 købte 65 pct. af selskabet. Det fuldstændige opkøb og nu navneskiftet markerer afslutningen på et langt forløb, idet Medicom i B&O-regi blev stiftet tilbage i 1989.

”Der er ikke noget afgørende nyt under solen i den forstand, at vi lige pludselig skal til at lave strømper. Det er et rent navneskifte, som var en del af Maj Invests overtagelse af B&O’s ejerandel. Det har været en del af den oprindelige aftale tilbage fra 2007, da B&O siden da ikke har ikke været den primære ejer,” siger Morten Nielsen.

Den historiske relation

Selv om B&O ganske givet har haft sine udfordringer de senere år, så er det stadigvæk et brand med gennemslagskraft. Morten Nielsen mener dog ikke, at Medicom Innovation Partner kommer til at lide under det manglende B&O-brand.

”Vores kunder kender os som Medicom. Hvis der har været noget, så har det været på møder med helt nye kunder, der kommer med en kommentar til B&O’s design og prisniveau, men ellers ikke. Folk forstår måske den historiske relation, da vi er et designorienteret selskab, der laver brugerorienteret design. Den logik har folk kunnet se, og der har B&O-brandet måske hjulpet os, men i dag ved folk godt, at B&O laver noget fuldstændig andet, end vi gør. Alle vores store kunder ser os ikke som en vinge af B&O på nogen måde,” siger han og tilføjer:

”Navneskiftet skaber fuldstændig klarhed omkring, hvad vi er. Det er også derfor, vi har valgt det ”efternavn”, som vi har.”

Et exit for øje

Der er ikke så meget ændret i forhold til Maj Invests indgang til Medicom, efter at kapitalfonden tilbage i foråret overtog B&O’s andel af selskabet.

”Men det skaber en mere simpel ejerstruktur, idet Maj Invest nu sidder på 90 pct. Derudover er der ikke noget anderledes. De har været inde siden 2007, og jeg tror, at de kigger på den her investering med et exit for øje inden for to-tre år. Det er ikke nogen hemmelighed, hvad deres forretningsmodel er, de skal jo have selskabet solgt på et tidspunkt, og man ved godt, at de ikke har et meget langsigtet investeringssyn,” siger han og uddyber om et potentielt salg:

”Men det er også markedet, der bestemmer – der skal også være en interesseret køber. Det kan være alt muligt, det kan være en virksomhed, der ligner os, det kan være nogle af de store kontraktproducenter inden for det, vi laver, og det kan være nogen udefra, der kunne finde det interessant at få sådan et ben på deres forretning. Men det er alt sammen hypotetisk, og det kommer, når det kommer. Vi fokuserer langsigtet på vores forretning, og det er det, vores strategi fokuserer på.”

Vækstraterne fortsætter

Siden Morten Nielsen kom til i 2011 har Medicom været igennem en turn-around, der har betydet en kraftigt stigende omsætning, og en bundlinje, der er fulgt med.

I 2014 voksede omsætningen med 27 pct. til 125,48 mio. kr., og bundlinjen med 46 pct. til 10,46 mio. kr., og det er vækstrater, der også ser ud til at fortsætte i 2015.

”Lige nu ser det rigtig godt ud. Der er nogle nye interessante engagementer, som har materialiseret sig, så vi kigger med stor sandsynlighed ind i et år, hvor vi fastholder vores ganske solide vækst, både på toplinjen og bundlinjen,” siger Morten Nielsen.

Øger tal og organisation

Bayers Betaconnect-projekt er et eksempel på den slags udviklingssamarbejder med big pharma, som har drevet og skal drive væksten i Medicom. Det avancerede injektionsapparat til patienter med multipel sklerose er udviklet af B&O Medicom, som også producerer det for Bayer, og indeholder også en softwareløsning til at styre og forbedre effekten af behandlingen gennem bedre kommunikation mellem patient, læge og sundhedssystemet.

”Lige nu har vi seks-syv projekter i samme dur, og hvis man lægger de regnestykker sammen i forhold de enkelte engagementer, så ser det rigtig interessant ud over de næste to-tre år. Det er endda uden, at vi skulle lægge andre engagementer på toppen af det. Alt tyder på, at den strategi, vi lavede i 2011, og det forretningsfundament gennem den måde vi går til markedet på, styrker vi næsten kvartal for kvartal,” siger han og tilføjer:

”En ting er, at vi øger tallene, noget andet er, at vi også år for år har styrket organisationen omkring vores nye tilgang til markedet. Vi har et virkelig stærkt lederteam, og en meget kompetent og fokuseret medarbejderskare, som er i stand til at øge vores forretning betydeligt over de kommende år.”

Kigger mod USA

Det betyder også en større organisation. Morten Nielsen forventer, at man bare over de næste otte-ti måneder skal have hyret 10-15 nye medarbejdere. Samtidig har direktøren nu også øjnene rettet mod et større amerikansk sats.

”Når vi kommer ud af 2015, så er vi tæt på 100 mand. Noget af medarbejdervæksten vil ske i Danmark, noget af det vil ske i Storbritannien. Samtidig er USA det næste spring for os organisatorisk. Vi er allerede solidt til stede salgsmæssigt på markedet, men vi har først og fremmest fokus på at få vores engelske afdeling op at ringe, men om et år til halvandet begynder vi at kigge mod USA. Det er den taktstok, jeg har i mit hoved.”

På sigt kan der altså komme en amerikansk organisation à la den, Medicom i år har lanceret i England, hvor der er ansat en række erfarne forretnings- og innovationskonsulenter, som står for den indledende kontakt med potentielle kunder. Kontakt, der fører til udviklingskontrakter, hvor hovedsædet i Struer så efterfølgende står for selve udviklingsarbejdet.

”Hoveddelen af vores udviklingsaktivitet vil fortsat ske her i Struer over de næste tre-fem år. De næste par år skal vi have fokus på at øge vores forretning organisk, men skal vi udvide vores udviklingsforretning udover det på længere sigt og i udlandet, så skal det ske gennem opkøb. Men det ligger altså et godt stykke tid ude i fremtiden – det er ikke det, jeg har rettet øjnene mod lige nu. Vi skal først have fundamentet på plads.”

 B&O sælger stor aktiepost i medicoselskab til Maj Invest

 Bayer med til at løfte B&O Medicom

 B&O Medicom i strategisk sats

 Medicinalmastodont lancerer B&O Medicom-produkt

 Succeshistorien fortsætter i Struer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også