B&O Medicom i strategisk sats

Danske B&O Medicom åbner et strategisk brohoved i Storbritannien, henter ny kommerciel direktør og rokerer samtidig rundt i ledergruppen.

Medicovirksomheden B&O Medicom er nu kommet så langt i selskabets turn-around-proces, som har vendt dundrende millionunderskud til ditto overskud på meget kort tid, at man er klar til at satse.

Selskabet vil bygge videre på det, der har været nøglen for den positive udvikling og for at gøre det, er man nødt til at kigge mod udlandet.

”Da vi ændrede vores strategi tilbage i 2011, så var et af de centrale elementer, at vi ændrede vores forretning til at være ekstremt frontend-drevet. Det betyder på dansk, at vi går ud og skaber de idéer, som vores kunder i bund og grund skal have succes på baggrund af," siger Morten Nielsen, adm. direktør i B&O Medicom, til MedWatch.

Kommer til kunderne

Alternativt ville man med direktørens ord blot sidde og vente på, at der er nogle kunder, som ringer og beder om vores hjælp til en opgave, som de allerede har defineret, hvorefter B&O Medicom stort set bare skulle eksekvere på det.

”Men for 80 pct. af det, vi laver, er det ikke kunderne, som kommer til os, vi kommer i stedet for til kunderne og spørger, om de eksempelvis er opmærksomme på, at man med fordel kunne gøre noget givent med et device, og det er de typisk ikke. Så starter det derfra.”

Den tilgang kræver erfarne specialister. Og selskabet har tidligere over for MedWatch forklaret, at der er en flaskehals her i Danmark. Derfor åbner man nu en strategisk enhed i Cambridge i Storbritannien, hvor planen er, at der skal være 4-6 ansatte, inden året er omme.

”Vi har bygget en gruppe af senior-innovatører op over de seneste tre år, men i dansk målestok er det en race, som hurtigt bliver absorberet. Jeg tror, at vi har støvsuget stort alt, hvad der er af kvalificeret arbejdskraft i Danmark. Så bærebølgen på denne strategi for mit vedkommende er, at denne gruppe minimum skal blive dobbelt så stor inden for de næste 12-24 måneder, og det bliver den ikke i Danmark," siger Morten Nielsen.

 B&O Medicom: Geografi kan blive væksthæmmer

Derfor England

Derfor har Morten Nielsen brugt tid på at undersøge, hvor det næste logiske og bedste brohoved så er at bygge videre på den enhed for at kunne holde fast i virksomhedens vækst.

”For det er succesraten i denne enhed, der skaber vores forretning. Det er ud fra idéerne, der bliver skabt her, at udviklingsprojekterne efterfølgende kommer, og det er her, at de store penge og de store kontrakter kommer,” siger han og tilføjer:

”Jeg har kigget på USA, Schweiz og England. Her kommer Cambridge ud som en klar vinder. Dels på grund af nærhed og dels på grund af, at Cambridge-clusteren er den suverænt stærkeste medtech- og drug delivery-cluster. Der er rigtig mange af vores store konkurrenter derovre, og det er der, at vi skal have de næste 10 mand ansat. Vi kommer ind i et andet konkurrencemiljø, men for mange potentielle medarbejdere er det også meget interessant at hoppe ombord på en mindre enhed, hvor de får mere at skulle have sagt, og hvor der er en større dynamik.”

Ny direktør

Samtidig bliver strukturen i ledergruppen ændret med tilføjelsen af en erfaren herre fra selskabet Cambridge Consultants.

”Vi har hentet Andrew Diston ind, som skal stå i spidsen for alt det kommercielle i B&O Medicom og for vores konsulentenhed. Ikke bare i England, men for hele virksomheden. Han har base i Cambridge og får ansvaret for at bygge den enhed op, men han har globalt ansvar, så enheden i England bliver en fuldt integreret del af B&O Medicom.”

Andrew Diston får dermed titlen Executive Vice President med det globale ansvar for B&O Medicoms kommercielle aktiviteter og for den strategiske frontend-konsulentforretning. Samtidig får Executive Vice President Søren Vestergaard Jacobsen fremover have det globale ansvar for teknologi, innovation og udvikling.

Solid vækst

Inden for et par måneder tikker 2014-tallene ind, og ifølge Morten Nielsen er det blandt andet den fortsatte positive udvikling, der lægger grundlaget for det sats, ledelsen har foretaget nu. I 2013 steg omsætningen med 42 pct. til 98 mio. kr., mens bundlinjen før skat steg med 62 pct. til 7 mio. kr. Direktøren vil ikke garantere samme stærke vækst i 2014 og 2015, men det bliver solidt.

”2014 har også været et rigtig stærkt år for virksomheden, og det har det været, fordi vi har fastholdt succesen i vores frontend-forretning. Hen over det sidste år har vi haft 7-8 udviklingsprojekter kørende, og hvis vi skal op på 10 eller 12 udviklingsprojekter for at fastholde væksten, så kræver det hele tiden mere og mere båndbredde i hele virksomheden og i særdeleshed i denne konsulentenhed, som skal skabe forretningen fremadrettet,” siger han og understreger:

”Vi ser også en solid vækst i 2015, og vi havde måske ikke strengt taget behov for at lave denne engelske investering lige nu for at ramme et fornuftigt 2015, men det er en sikring af fremtiden.”

 Succes fortsætter for jysk turn-around

 Succeshistorien fortsætter i Struer

 Jysk turn-aroundfirma udvider markant

 B&O Medicom og Ascendis Pharma i samarbejde

 Medicinalmastodont lancerer B&O Medicom-produkt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også