Fokus på overskudsgraden i Coloplast

Kan overskudsgraden blive ved at vokse? Det er det store spørgsmål blandt analytikere forud for Coloplasts årsregnskab, og de er ikke helt enige.
Foto: Mik Eskestad / Jyllands-Posten
Foto: Mik Eskestad / Jyllands-Posten
AF RITZAU FINANS

Når Coloplast kommer med årsregnskab og forventninger til 2013/14, er der mere på vej af samme skuffe. Analytikere venter en nogenlunde ensartet salgsvækst i størrelsesordenen 6-7 pct. i lokal valuta, så selskabets målsætning om at vokse hurtigere end markedet atter indfries.

Coloplasts seneste opgørelse af markedsvæksten i årsregnskabet sidste år var 4-5 pct.

"Investorerne bør fokusere på salgsudviklingen og farten på omsætningsvæksten. For hele regnskabsåret 2013/14 forventer vi, at Coloplast leverer en omsætningsvækst på 6,7 pct. og en EBIT-margin på 32,1 pct.," vurderer Jyske Banks Coloplast-analytiker, Frank Hørning Andersen, i et forskræp til regnskabet.

Han ser god mulighed for, at Coloplast via en forbedret bruttomargin og driftsgearing i Europa vil kunne forbedre overskudsgraden med 50-100 basispoint de kommende år.

Dermed ligger han på linje med konsensus, der spår en forbedring af overskudsgraden til 32,0 pct. i kroner i 2013/14 samt til 32,6 pct. i 2014/15 fra 31,3 pct. i det netop afsluttede regnskabsår.

Sydbank mere skeptisk

Hos Sydbank er analytiker Søren Løntoft Hansen dog mere skeptisk:

"Jeg hører til de, der tror, at Coloplast vil få svært ved at forbedre sin overskudsgrad meget mere. De har plukket de lavthængende frugter i forhold til overskudsgraden i de senere år, og jeg tror, at når man når op på overskudsgrader, der er så høje, som de Coloplast har, så skal der generelt rigtigt meget til, før man vil være i stand til at forbedre dem markant, eller lad os sige med 50-100 basispoint fremadrettet.

Når Coloplast så samtidig har skiftet fokus til en lidt mere vækstorienteret strategi, hvor der også angribes markeder, hvor lønsomheden måske ikke er så stor som på kernemarkederne, så kan det blive svært at forbedre lønsomheden," siger Søren Lønftoft Hansen.

Han venter også et lille nøk op for overskudsgraden til 31,6 pct. i 2013/14, men opererer derudover ikke med forbedringer.

Fremgang over en bred front

Vækstmæssigt spår analytikerne fremgang for alle Coloplasts fire forretningsområder, Stomi, Kontinens, Urologi og Hud- og Sårpleje. Størst fremgang spår analytikerne for kontinensforretningen, hvor der ventes en stigning i salget på 6,8 pct. til 1046 mio. kr. i fjerde kvartal.

Urologiforretningen ventes at følge lige efter med en fremgang på 5,3 pct. til 280 mio. kr., og Stomi-forretningen ses gå frem med 4,8 pct. til 1275 mio. kr.

Endelig ventes hud- og sårplejeforretningen at gå frem med 1 pct. til 391 mio. kr. efter en ganske fornuftig udvikling i andet og tredje kvartal, der betød, at Coloplast var tæt på at kunne erklære flere års restrukturering for fuldført.

"Vi er kommet meget langt med den, (hud- og sårpleje, red) og vi mener, at vi har gjort de rigtige ting. Nu har vi så to kvartaler i træk med vækst. Det vil sige, at vi begynder at være ret optimistiske omkring, at vi har fået vendt den forretning, " forklarede Coloplasts koncernfinansdirektør, Lene Skole, i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal.

Salgsvæksten for Hud- og Sårpleje blev 5 pct. organisk i tredje kvartal, hvilket bragte fremgangen de første ni måneder op på 4 pct. I andet kvartal var den organiske vækst 7 pct. I 2013/14 venter analytikerne, at Hud- og Sårpleje øger salget med 2,5 pct., og i 2014/15 ventes væksten at tiltage til 4 pct. Estimatet for salgsfremgangen i 2012/13 er på 3,2 pct.

Søren Løntoft Hansen fra Sydbank venter i regnskabet ikke meget nyt i forhold til produktsansvarssagerne mod Coloplast i USA vedrørende problemer med net til behandling af nedsunket underliv og stressinkontinens. Sagerne skal vurderes enkeltvis, og derfor er udfaldet af én sag og konkurrenternes sager ikke nødvendigvis afgørende for retningen af dem alle.

Udlodningsmæssigt vil Coloplast formentlig benytte årsregnskabet til at annoncere et aktietilbagekøbsprogram på op til 1 mia. kr. samt udbytte på 5 kr. pr. aktie - en stigning på 1 kr. fra sidste år, mener Sydbank-analytikeren.

 Har du fingeren på pulsen?

 MedWatch præsenterer fredag den 15. november  Medwatch  Brancheanalysen 2013 på et morgenmøde i København. Du kan  læse mere og tilmelde dig her.

 Coloplast-konkurrent fyrer 1.500

 Coloplast-rival i retten i mesh-sag 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også