Analytikere: Ser ikke høremedicin som konkurrent

Det har umiddelbart lange udsigter, hvis medicinsk behandling af høretab skal konkurrere direkte med høreapparater, fordi udviklingen af en permanent løsning er meget kompliceret og langt over det udviklingsniveau, hvor de nuværende lægemiddelkandidater befinder sig.
Foto: Lars Krabbe
Foto: Lars Krabbe
RITZAU FINANS

Derfor kan der meget vel blive tale om en niche af markedet for de medicinske alternativer, der er på vej, men også en tilgang med samarbejde mellem høreapparatproducenter og medicinalselskaber er meget tænkelig på sigt, lydervurderingen fra to analytikere.

"Ideen (om medicinsk behandling af høretab, red.) er jo fantastisk, hvis det kan lykkes. Det lyder meget attraktivt, men omvendt er det ikke noget, der ligger lige for. Man kunne dog godt forestille sig en løsning, hvor den medicinske tilgang kan komplementere høreapparater. Det er nok mere sandsynligt, end at der er nogen, der opfinder en mirakelkur mod permanente høretab," siger Morten Imsgard, der følger høreapparatbranchen som analytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

Nogenlunde samme holdning lyder fra Michael Friis Jørgensen, der er analytiker med fokus på høreapparatbranchen hos Alm. Brand. Han hæfter sig samtidig ved, at klart størstedelen af markedet i dag relaterer sig til de aldersrelaterede høretab.

"Vi ser det ikke som en trussel for høreapparatproducenterne, og jeg tror ikke, at aktiemarkederne vil inddiskontere en reel risiko fra den front. Jeg vil skyde på, at der meget vel kan komme noget samarbejde, så man kan løfte resultaterne. Så stor er succesraten med høreapparater og implantater heller ikke, så det vil understøtte forretningen, hvis man kan løfte den gennem samarbejde," siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

Producenter tror på samarbejde

Det schweiziske medicinalselskab Auris Medical har specialiseret sig i udviklingen af en injicerbar løsning og er et af de selskaber, der er klart længst fremme med udviklingen af medicinske løsninger. Og også her ser man i vid udstrækning et samarbejde med høreapparatproducenterne som den løsning, der ligger mest lige for.

Selskabets primære lægemiddelkandidat, AM-111, er da også til behandling af akutte høretab og dermed ikke en langvarig løsning til de mere udbredte tilfælde af aldersrelaterede høretab.

"Der findes fremragende høreapparater og implantater i dag, men der er nogle mennesker, som ikke får fuld udnyttelse af dem, så noget af hørelsen fortsat mangler. Her vil vi implementere AM-111 eksempelvis inden indsættelsen af et cochlear-implantat, og på den måde kan vi sammen med nogle af høreapparatproducenterne skabe den optimale løsning," siger Thomas Meyer, der er administrerende direktør for Auris Medical, til Ritzau Finans.

Og netop på det område vil et samarbejde mellem høreapparatproducenter og medicinalselskaber give rigtig god mening, lyder vurderingen fra Morten Imsgard i Sydbank.

"Markedet for cochlear-implantater er i kraftig vækst, og høreapparatselskaberne udvikler sig meget. Men det er et meget vanskeligt indgreb at sætte sådan et implantat i, og der skal virkelig præcision til. Man risikerer faktisk at gøre tingene værre, hvis man ikke gør det rigtigt. Derfor kunne samarbejde her være fornuftigt," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også