MedWatch

WDH: Implantatforretning kommer til at fylde mere

Den danske høreapparatkoncerns samlede eksponering skal ikke dyrkes. De forskellige underbrands skal ifølge William Demant-topchefen køre hvert deres løb.

Foto: Niels Hougaard / Jyllands-Posten

Den danske hørespecialist William Demant Holding (WDH) har bredt sig til at være en samlet koncern med løsninger til stort set hele markedet for høreproblemer. Selskabet kører med en række underbrands, som alle skal vokse, men der er ingen plan om at dyrke selskabets samlede eksponering mod bestemte dele af industrien.

Det fastslår administrerende direktør i WDH, Niels Jacobsen, i et interview med Ritzau Finans.

"Vi styrer ikke efter, at der lige er noget, der skal være den ene eller den anden andel af omsætningen. Vi arbejder seriøst på at vokse hver eneste del bedst muligt, og hver del skal forbedre sin forretning, vinde markedsandele og vokse," siger han og fortsætter:

"Men der ligger ikke nogen langsigtet plan for, at så skal Diagnostics udgøre 20 pct. eller tilsvarende på et senere tidspunkt. Det bliver som det bliver, når de gør deres bedste, ligesom høreapparaterne gør deres bedste."

Starter fra et lavt niveau

Han siger samtidig, at med købet af franske Neurelec, som producerer cochlear-implantater, vil der komme til at ske en naturlig forskydning i sammensætningen af selskabets omsætning.

"Der er ingen tvivl om, at implantatforretningen, som jo er ny og starter fra et meget lavt niveau, naturligt vil vokse hurtigere end resten og dermed få en større andel af den samlede forretning," siger han.

Niels Jacobsen afviser desuden, at koncernen har planer for at reducere eksponeringen mod eksempelvis høreapparatsmarkedet - et marked, der er relativt statisk i forhold til markedsandele, og som fylder en stor del af WDH-gruppens samlede omsætning.

"Det er klart, at det fylder meget, men i det segment indgår også vores retail-aktiviteter. Så der kan der selvfølgelig stadig opkøbes vækst, og det vil også ske i et vist omfang. Men der er ingen plan om, at den ene eller anden afdeling skal fylde så og så meget," siger direktøren.

Mere fra MedWatch

Her er de vigtigste nyheder fra MedWatch i uge 21

Et udbrud af abekopper giver travlhed hos Bavarian Nordic, der har opjusteret forventningerne til året efter stort salg. Og så har to markante danskere forladt deres stillinger hos Pfizer og Ascendis. Gik du glip af noget?

Analytikere ser købere til GN men tvivler på et salg

Med en lav værdiansættelse, en høj strukturel værdi og ingen dominerende aktionærer giver det god mening, hvis internationale kapitalfonde og industrielle spillere lige nu lurer på at købe høre- og lydkoncernen GN Store Nord, mener to analytikere, men om det reelt kommer til at ske, tvivler de dog på.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier