Bank: Ingen løfter om bedre høreapparatmarked

Det går stadig sløvt til for høreapparaterne, og på verdens største høreapparatkonference viste deltagerne ikke tegn på bedring i det globale marked, fortæller analytiker i Alm. Brand Markets.
Foto: William Demant/PR
Foto: William Demant/PR
Af Ritzau Finans

Sidste uges høreapparatmesse i Anaheim, Audiology Now!, der blev afsluttet lørdag, bød på en række nye lanceringer fra de største producenter inden for de eksisterende teknologiplatformer.

Men der er fortsat ingen tegn på en bedring i det globale marked, der har kørt i lavt gear i de seneste seks til ni måneder, vurderer Michael Friis Jørgensen, høreapparatanalytiker hos Alm. Brand Markets.

"Alle nylanceringerne var proklameret på forhånd, og der var ikke nogen nye platforme. Til gengæld var der en række meldinger om markedsforholdene, og de indikerer, at det stadig går sløvt i Europa. Det ser ud til at vende en smule i USA, men det er stadig meget tungt i Europa, og det gør umiddelbart mere ondt på William Demant, end det gør på GN, siger analytikeren til Ritzau Finans.

Svært at nappe markedsandele

Og lav markedsvækst generelt kombineret med et hav af nye produkter fra samtlige store høreapparatproducenter gør, at det bliver vanskeligt at vinde store portioner markedsandele for selskaberne i løbet af 2013, lyder vurderingen fra Michael Friis Jørgensen.

Det virker som om, at man får endnu et svært år i forhold til at skabe markant vækst. Markedet er plastret til i nylanceringer, og når der så samtidig er begrænset markedsvækst, så bliver det svært, siger han og hæfter sig ved, at den store diskussion i sektoren i stedet vil bevæge sig mod en potentiel strukturel ændring i markedet, hvis lavvæksten fortsætter:

"Vi har set en lidt længere periode end normalt med lav vækst, og de gennemsnitlige salgspriser har været voldsomt under pres. Det rejser diskussionen om, hvorvidt kunderne skifter til de lavere prissegmenter, fordi høreapparaterne simpelt hen er blevet så gode i alle klasser."

GN skiller sig ud

Eneste producent, der for alvor skiller sig ud i mængden af nylanceringer, er ifølge Michael Friis Jørgensen GN Resound, der med produktserien Resound Verso tiltrak sig stor opmærksomhed både ved EUHA-høreapparatmessen i Frankfurt i oktober og ved Audiology Now i sidste uge.

"Det ser ud til, at GN står med noget, som er ret interessant, mens de øvrige ikke rigtig skilte sig ud. Det er spændende at se, om GN kan skubbe væksten over egne forventninger med de nye produkter. Mange mener, at selskabets egne forventninger til Resound er konservative, men som jeg ser markederne lige nu, kan det godt blive svært at overgå," siger Michael Friis Jørgensen.

Under Audiology Now præsenterede GN Resound to nye medlemmer af Verso-familien, Verso TS og Verso 5, samt en række nye tilbehørs-produkter.

Schweiziske Sonova lancerede Phonak Adeo Q og Phonak Naida Q, som begge er en del af den brede Quest-platform, der blev lanceret sidste år, mens William Demant primært koncentrerede sig om at servere testdata for sit nye højprisprodukt, Oticon Alta, som først blev sendt på markedet i januar.

 Bank løfter kursmål på høreapparater  

 Analytiker: GN har fyldt to huller 

 GN afslører fremtidens produktportefølje 

 Fårekyllingers superhørelse kan give bedre høreapparater 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også