Sårpleje og Europa skuffer Lars Rasmussen

Sårpleje og det europæiske marked trækker Coloplast ned og er ikke tilfredstillende. Alligevel ser Coloplast-direktør, Lars Rasmussen, lyst på fremtiden.
Foto: Coloplast/PR
Foto: Coloplast/PR
Ritzau Finans

Coloplasts salgsvækst levede ikke op til markedsforventningerne i første kvartal, og det har primært to forklaringer, nemlig svag vækst i Europa og en decideret tilbagegang i sårplejedivisionen.

Coloplasts topchef, Lars Rasmussen, er dog ulig analytikere ikke i tvivl, om at han nok skal nå målsætningen for året om en vækst på 6 pct.

"Det er i for sig en ret stabil forretning, vi er i, og udviklingen i den amerikanske forretning trækker op. Udviklingen i Europa vil også bedres. Den er ramt af Grækenland og særlige forhold i Frankrig, hvor man har ændret en refusionsklasse inden for kontinensområdet, som gør, at vi ikke må sælge produkter i sampak. Det har betydet, at vi må købe en masse produkter tilbage og pakke dem om, hvilket sætter sig som engangsting i væksten, fremhæver Lars Rasmussen."

Hos Sydbank vækker udviklingen i første kvartal dog panderynker hos analytiker Søren Løntoft Hansen. Han peger, på at man kan blive nervøs for, om Coloplast kan nå sin målsætning om 6 pct. vækst i 2011/12 efter en fremgang på bare 4 pct. i første kvartal.

"Jeg kigger med bekymring på det, og der er i hvert fald øget usikkerhed," konstaterer Søren Løntoft Hansen. Blandt lyspunkterne i forhold til vækstudsigterne peger Lars Rasmussen på en stærk udvikling på vækstmarkederne i eksempelvis Kina og Rusland samt en vending på det amerikanske marked. Coloplast fik ny ledelse i USA i midten af 2011, og den har nu implementeret en revideret strategi, som allerede har effekt.

"Vi har en ret pæn vækst i USA, og vi synes at takterne er gode. Samtidig er årsagerne til den bedre vækst end sidste år, noget vi kan forklare og forstå, så det er også noget, vi tror på, vi vil kunne fastholde og endda forbedre resten af året," siger Lars Rasmussen.

Han vil dog endnu ikke erklære en endelig turnaround i USA.

Sammen med Europa peger udviklingen dog på, at det er herfra forbedringerne vil komme i den sidste del af året.

"Jeg tror egentlig, at det bliver det underliggende moment i vores europæiske kroniske forretning, som vil trække os op sammen med USA," siger Lars Rasmussen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også