Rival vil forfølge samme taktik som Novo
![Foto: Eli Lilly PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/9285551/a4wg5r/ALTERNATES/schema-16_9/David%2520Ricks.jpg)
Novo Nordisks ledelse har gennem mange år afvist at foretage markante opkøb. Gang på gang blev ledelsen spurgt, hvordan man forholdt sig til den opkøbsrus, der herskede i medicinalbranchen - den var særligt markant i 2015 - og gang på gang lød svaret, at man ikke var interesseret.
Novo-formand Göran Ando gik så langt som til at sige, at opkøb var tegn på desperation, fordi man var nødt til at købe sig til en pipeline, man ikke selv havde. Underforstået: Novos pipeline er stærk.
Novo-formand: Opkøb bygger på svaghed
Sidenhen er der dog blevet åbnet lidt op. Især i forhold til selskabets bløderdivision, hvor den nu tidligere topchef Lars Rebien Sørensen ikke afviste, at et opkøb på dette område kunne være en vej fremad.
Rebien siger farvel med et spørgsmålstegn
Lidt samme tilgang åbner en af Novo Nordisks store rivaler, Eli Lilly, nu op for. Til Bloomberg siger selskabets nye topchef David Ricks, at man ikke vil foretage nogen megahandler for at opsluge store selskaber. Han mente ganske enkelt ikke, at der var beviser for, at den slags skaber værdi for aktionærerne.
Så ville han hellere indgå aftaler med mellemstore firmaer for at bolstre pipelinen, hvis innovationen i de tilfælde var det værd. En udvidelse af selskabets portefølje igennem "ekstern innovation" er noget, som David Ricks er interesseret i, især i onkologi og diabetes medicin, forlød det, men det skulle altså ikke ske gennem enorme opkøb.
Eli Lilly har tidligere meddelt en plan om at lancere 20 produkter frem mod 2023 inden for de fem terapiområder diabetes, onkologi, immunologi, neurodegeneration og smerte.
Novo-toppen nægter store opkøb, men hvorfor egentlig?
Relaterede artikler
Ny topchef i Eli Lilly
For abonnenter
Eli Lilly sænker forventninger til indtjeningen
For abonnenter