Novo: Væksten i USA lever op til forventningerne

Novo Nordisk ser umiddelbart en flad prisudvikling på det altafgørende amerikanske diabetesmarked.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard
Af Ritzau Finans

Udviklingen på det vigtige amerikanske marked for diabetesmidler har ikke givet anledning til overraskelser for Novo Nordisk i første kvartal.

"Den situation, vi ser nu, er meget lig den, vi annoncerede, da vi kom med forventninger til 2015 i forbindelse med årsregnskabet. I insulinmarkedet venter vi, at Levemir vil fortsætte med at tage markedsandele, så vores vækst vil primært bygge på øgede volumener og vundne markedsandele, mens priserne i vores portefølje vil udvikle sig fladt til svagt positivt," siger Novos administrerende direktør, Lars Rebien Sørensen, torsdag på en telekonference for pressen.

Novos salg af diabetesprodukter steg med 10 pct. i lokal valuta i Nordamerika i første kvartal og nåede målt i danske kr. 9,7 mia. Salget af insulin steg 8 pct. i lokal valuta, mens salget af GLP-1-midlet Victoza gik frem med 20 pct. i lokal valuta.

"Når vi ser på GLP-1-segmentet kan vi se en tiltagende vækst i GLP-1-segmentet. Vi estimerer, at volumenvæksten sidste år var omkring 10 pct. Nu ser vi 10-15 pct. volumenvækst. Vi har fastholdt vores pris i GLP-1-segmentet og taber selvfølgelig markedsandele som konsekvens af lanceringen af konkurrerende midler, men vi venter at øge vores totale volumener, og vi har stabile priser i segmentet," siger Lars Rebien Sørensen.

 Novo vokser i USA

 Sydbank: Novo-regnskab indfrier forventningerne

 Sydbank: AZ-regnskab gøder jorden for stærkt Victoza-salg

 Analytiker: Amerikansk insulinmarked tegner lyst 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også