Sydbank: AZ-regnskab gøder jorden for stærkt Victoza-salg

AstraZenecas regnskab lover godt for det kommende Novo Nordisk-regnskab. I hvert fald, når det handler om salget af diabetesmidlet Victoza, lyder det fra Sydbank.
Foto: Sydbank billedarkiv
Foto: Sydbank billedarkiv
AF RITZAU FINANS

Svensk-britiske Astrazeneca har fremlagt sit regnskab for første kvartal, der viser, at salget af nye diabetespræparater er vokset 47 pct. år til år, og selvom selskabet stjæler markedsandele fra Novo Nordisk, er der lagt i ovnen til et stærkt salg af Novo Nordisk' blockbuster Victoza, vurderer Søren Løntoft Hansen, der er Novo-analytiker hos Sydbank.

"Salget af Bydureon og Byetta, der tilhører den såkaldte GLP-1 klasse, hvor Novo Nordisk' Victoza hører til, er stigende, blandt andet drevet af, at Bydureon er lanceret i en ny og forbedret injektionspen," siger analytikeren til Ritzau Finans.

"Selvom Novo Nordisk mister markedsandele til Astrazeneca, Glaxo Smith Kline og Eli Lilly, så holder de stadig en rigtig høj markedsandel. Det samlede marked vokser, så det borger for et rigtig godt salg af Victoza i USA," siger Søren Løntoft Hansen.

Der blev langet Bydureon for 123 mio. dollar over disken i første kvartal 2015, hvilket er en fremgang på næsten 58 pct. renset for valutaeffekter.

Salget af Byetta steg 19 pct. til 90 mio. dollar.

Den største fremgang blandt Astrazenecas diabetsmidler oplever pillen Dapagliflozin, der går under navnet Farxiga i US og solgte for 76 mio. dollar i første kvartal 2015 mod et salg på 13 mio. dollar i samme periode sidste år.

Farxiga er en såkaldt SGLT-2 hæmmer, en type som Novo Nordisk ikke sælger, og som derfor ikke går ud over danskernes salget. I hvert fald ikke direkte.

"Vi har set, at de her tabletter til behandling af diabetes virkelig har vundet indspas. Man kan forestille sig - qua at den her klasse er kommet, som giver en bedre effekt og også fører vægttab med sig - at det kan forsinke, hvornår man starter på GLP-1 segmentet, som Victoza tilhører," siger Søren Løntoft Hansen.

Omvendt har nye præparater den fordel set gennem Novo Nordisk-briller, at de øger det samlede marked. Når kagen vokser, gør det mindre, at Novos bid af kagen - procentvis - reduceres.

"Når der kommer flere midler på markedet, så er der en større salgsstyrke, der udbreder markedet. Novo Nordisk nyder godt af, at konkurrenterne markedsfører de her produkter," siger Søren Løntoft Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også