Novo går efter mindre del af fedmemarkedet

Der bliver tale om en spændende opgave med en masse ubekendte, når Novo Nordisk, om alt går vel i 2015, kan tage hul på sin amerikanske lancering af Liraglutid til behandling af fedme.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
Af Ritzau Finans

Med forbehold for, at Liraglutid til behandling af fedme endnu ikke er godkendt, og at meget derfor kan nå at ændre sig, fortalte koncerndirektør med ansvar for markedsføring Jakob Riis tirsdag på selskabets kapitalmarkedsdag om Novos foreløbige overvejelser om lanceringen.

Fase 3 resultaterne for Liraglutid, der allerede sælger stort i lavere doser til behandling af diabetes, viser, at en stor del af patienterne kan tabe sig mere end 10 pct. på behandlingen. Men måske endnu vigtigere, så viser resultaterne også, at Liraglutid kan forebygge diabetes og synes at reducere hjerte-kar-risici.

Det vil Novo slå på i markedsføringen af midlet, der dog er rettet mod et marked, som aldrig rigtigt er blevet etableret, på grund af bivirkninger ved de midler, der har været på markedet.

Markedet skal opdyrkes

"Det bliver enormt spændende, men der er også nogle ting, der gør dette til en meget speciel lancering, og det er noget, vi går til med en smule ydmyghed," siger Jakob Riis.

En væsentlig opgave for Novos amerikanske salgsstyrke bliver, at opdyrke et marked for medicinsk fedmebehandling, der igennem de senere år er slået bak til blot ca. 0,5 mia. kr. Samtidig har lægernes modtagelse af et par nyligt godkendte midler Qnexa og Belviq fra de amerikanske biotekselskaber Vivus og Arena Pharmaceuticals langt fra været varm.

Langt hovedparten af fedmepatienterne i USA behandles med et generisk produkt ved navn Phentermine.

Men får medicinalselskaberne hul igennem til ikke mindst betalerne af lægemidlerne, det vil sige sygekasserne, kan markedspotentialet være stort.

I alt 107 mio. amerikanere har en BMI (Vægt divideret med højden i anden, red.) over 27 og har følgesygdomme af overvægten. Novo vil sigte efter langt færre patienter og gå efter dem med en BMI over 35, svarende til en vægt på over 113 kg. for en mellemhøj mand på 180 cm. Godt 5 mio. amerikanere falder i den kategori.

Novo vil desuden målrette markedsføringen over for lægerne til de, der har udskrevet vægttabsmidler eller meget GLP-1-medicin, som Liraglutid, til behandling af diabetes.

Modvillige betalere

Vigtig for succesen bliver dog ikke mindst betalerne, og her vil Novo slå på, at Victozas forebyggende effekter kan spare systemet for store udgifter til patienterne, der er i farezonen for at udvikle diabetes eller hjerte-kar-sygdomme.

Samtidig har studierne vist, at man allerede ret tidligt kan forudsige, hvilke af patienterne, der vil tabe sig mest. Dermed kan sygekasserne også spare penge på medicin, der ikke virker efter hensigten, fordi de patienter allerede tidligt kan sis fra.

"Vi vil have et meget klart forslag til betalerne, og nogle vil nok være med på at diskutere tilskud, mens andre vil vise sig modvillige. Ambitionen er, at vi tager en andel af de patienter, der allerede er i behandling. Men som man også kan se på tallene, så er det virkelig en prioritet at få markedet etableret og begynde at udvide det. Og en høj prioritet vil være, at komme på markedet og sikre at både patienter, behandlere og betalere får en god oplevelse og indser, at Liraglutid kan ændre udsigterne for patienterne, hvorefter vi kan øge investeringerne," siger Jakob Riis og tilføjer:

"I dette tilfælde er første års salg nok mindre afgørende end ved andre lanceringer. Det er vigtigere, at vi sikrer, at vi er i kontrol og når de rigtige patienter."

Novo venter at indsende registreringsansøgning for Liraglutid i fedme omkring årsskiftet.

 Novo-dir: Fedmelancering i 2015

 Tysk storbank: Kun beskedent potentiale for Victoza mod fedme

 Fede data øger sandsynlighed for godkendelse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også