Medicinalkoncern sælger afdeling for ”feminine” produkter

Medicinalvirksomheden Johnson & Johnson har officielt meldt ud, at man ønsker at skille sig af med aktiver, som ligger uden for selskabets kerneområde, og nu har virksomheden skilt sig af med en afdeling, som fremstiller hygiejneprodukter til kvinder.

Medicinalkæmpen Johnson & Johnson har solgt sin afdeling for hygiejneprodukter til kvinder. Det skriver Wall Street Journal. Afdelingen, som tidligere tilhørte virksomheden McNeil-PPC, laver bl.a. Stayfree og Carefree-hygiejnebind og o.b. tamponer.

Flere af J&Js afdelinger, som ligger uden for kerneområdet medicin, har været hårdt presset økonomisk, og man har derfor meldt ud, at man ønsker at skille sig af med flere af de afdelinger, som ikke passer til virksomhedens vækstprioriteter. Det gælder bl.a. afdelingen for forbrugerprodukter.

”Der er en stor anerkendelse på dette hold af, hvad vi skal gøre fundamentalt anderledes for at drive væksten fremadrettet, samt en stor lyst til at gøre det,” sagde direktøren for J&J, Alex Gorsky til investorer og analytikere under et årligt forretningsmøde tirsdag ifølge avisen.

Ikke alene

Johnson & Johnson er ikke den eneste store medicinalkoncern, som har været nødsaget til at skille sig af med forretningsafdelinger, som ligger uden for kerneområdet.

Tidligere har Medwatch kunnet berette om, hvordan Pfizer havde skilt sig af med afdelingen for babymad og havde planer om at gøre afdelingen for dyresundhed til en selvstændig virksomhed.

Og senest har der været rygter om, at Pfizer helt ville dele virksomheden op i to, for bedre at kunne fokusere på det givne kerneområde i hver virksomhed.

Wall Street Journal oplyser, at en talsmand for Johnson & Johnson ikke har ønsket at udtale sig om salget af afdelingen.

 Johnson & Johnson snød analytikerne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også