Novo Nordisk næstbedste partner
Novo Nordisk er med helt fremme i verdenstoppen, når det kommer til partnerskabs-ry.
Boston Consulting Group har foretaget en undersøgelse blandt 160 chefer i biotekfirmaer, der udlicenserer teknologi, viden eller patenter til større firmaer, og her scorer Novo Nordisk det næsthøjeste gennemsnit set over alle faktorer, der bidrager til, hvordan cheferne anser et firma som partner.
Kun Roche overgår det danske firma, mens GSK, Merck & Co., Astrazeneca og Celgene følger efter.
Ledelse og kultur
Det er især inden for parametrene "develop and prosper", "alliance management" og "fit with corporate culture", at Novo Nordisk scorer højt.
Hverken i 2010 eller 2008 var Novo Nordisk i top-fem i undersøgelsen.
Ifølge rapporten er de udlicenserende firmaer på udkig efter partnere, der kan tilføre værdi til deres produkt, har partner-færdigheder til at lukke handlen, har pålidelige kliniske udviklingskompetencer og som kan levere internationalt.
Giganternes andel falder
Til trods for al snakken om patentkløft er de fleste transaktioner fortsat med udgangspunkt i aktiver i det tidlige stadie, altså før fase 2.
Mens udviklingen i antallet af handler er nogenlunde uændret fra 2009 til 2011, og den gennemsnitlige værdi af handlerne faktisk er steget en anelse, så falder medicinalgiganternes andel i perioden.
Således er antallet af handler foretaget af top-10 (Abbott, AstraZeneca, Eli Lilly, GSK, J&J, Merck, Novartis, Pfizer, Roche og Sanofi) faldet fra 138 i 2009 til 77 i 2011.
Novo Nordisk i nyt amerikansk forskningssamarbejde
Novo Nordisk-partner indgår antistof-partnerskab