MedWatch

Cykelchef: Novo bedre match end Sanofi

Novo Nordisks nye cykelhold var indtil for nyligt sponseret af konkurrenten Sanofi, men en frokostaftale betød, at cykelholdet i stedet valgte et samarbejde med danskerne.

Foto: Christophe Ena

Fra Sanofi til Novo Nordisk. Det nye cykelhold Team Novo Nordisk, der i går blev lanceret, var indtil for nylig sponseret af konkurrenten Sanofi.

”Det var en gensidig beslutning, at vore veje skulle skilles. Jeg er stadig virkelig taknemmelig for det partnerskab, vi havde med Sanofi. Det er et vidunderligt selskab med fænomenale medarbejdere. Men der kom et tidspunkt, hvor Team Type 1’s mål og Novo Nordisks visioner bare passede rigtig godt sammen i den forstand, at det ville være et perfekt partnerskab,” forklarer Phil Southerland CEO og stifter af cykelholdet, der i 2011 og det meste af 2012 havde navnet Team Type 1-Sanofi.

”Sanofi tilbød os noget, men det var virkelig bare et godt match med Novo, og de pressede os til at tænke lidt anderledes i forhold til at have en indvirkning på at ændre diabetes. Team Novo Nordisk bliver meget mere kraftfuldt i den henseende,” fortsætter stifteren, der også selv har type 1-diabetes.

En frokost

Han forklarer, at han mødtes med repræsentanter fra Novo Nordisk, havde samtaler, og det blev tydeligt, at man sammen kan gøre meget mere for diabetessamfundet globalt, end man hver især havde gjort hidtil.

”Vi blev introduceret til hinanden af en fælles ven i USA. Jeg havde en email-dialog med selskabet, og så havde vi en frokost sammen. Jacob (Riis, direktør for Global Marketing i Novo Nordisk, red.) sagde vist i den forbindelse, at han troede, at han ikke skulle se mig mere end den ene gang,” siger han grinende og fortsætter:

”Men det blev tydeligt, hvilken virkning vi kunne have som partnere. Og så tog vi det hele tiden et skridt længere. Og her et par måneder senere er vi så i gang med at lancere partnerskabet i form af Team Novo Nordisk.”

Diabetesfirma med diabetesbudskab

Valgte Sanofi ikke at fortsætte sit sponsorat, eller var det bare et bedre match med Novo Nordisk?

”Det er et virkelig godt match med Novo Nordisk. De gør virkelig meget arbejde i udviklingslandene, og det er et decideret diabetesfirma med et diabetesbudskab. Vi har været en sportsorganisation med det ene formål at uddanne, give magt til og inspirere folk med diabetes. Til at vide, at hvis de tager kontrol over deres sygdom, så er alt muligt. Så det var et meget naturligt match.”

Og så var der én væsentlig forskel i forhold til et eventuelt samarbejde med Novo Nordisk. For siden 2008 havde cykelholdet også haft ryttere uden diabetes ansat.

Stort skifte

”Jacob sagde, at man kun ville indgå i et samarbejde, hvis holdet udelukkende bestod af ryttere med diabetes. Vi skulle tilbage til vores rødder, tilbage i 2006 og 2007, hvor vi kun havde ryttere med diabetes,” siger direktøren og uddyber:

”Det var en udfordring for os, og det ville være et stort skifte. Jeg cyklede mig en tur, hvilket er, hvad jeg gør, når jeg har brug for at tænke. Jeg indså, at hvis vi var en organisation udelukkende bestående af sportsfolk med diabetes, så kunne vi have en meget større indvirkning i forhold til at ændre ting globalt.”

Så organisationen gik i gang med at finde og rekruttere sportsfolk med diabetes.

”Jeg var overrasket over, hvor mange mennesker, der havde været meget succesfulde cykelryttere, og været det uden at sige, at de havde diabetes, fordi de ikke ville smides af cykelhold, og de ville ikke sættes i bås. Nu har vi et hold, hvor rytterne ikke bare kan sige, at de har diabetes, men være stolte over, at de har diabetes og deler det med verden for at forbedre andres liv.”

Lige nu råder Team Novo Nordisk over 17 ryttere. Og håbet og målet er, at holdet skal være med i Tour de France om ni år.

”Insulin blev opfundet i 1921. Hvis vi når vores mål, så vil vi deltage i Tour de France på hundredåret for opdagelsen af insulin. Hvor passende vil det ikke være? Det kan vi forhåbentlig bruge som platform til at interagere med alle type 1-diabetespatienter.”

 Novos amerikanske sponsortrumf

Prøv MedWatch gratis og uforpligtende i 40 dage, og modtag samtidig vores gratis nyhedsbrev to gange dagligt. 

Mere fra MedWatch

Johnson & Johnson misser forventningerne til salget

Selvom der er blevet solgt utallige Johnson & Johnson-vacciner mod covid-19, og Genmab-midlet Darzalex også har spædet godt til i kassen, så præsterer selskabet dårligere end analytikerne ventede i tredje kvartal.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier