Bank: Novo undgår aggressive konkurrenter

Rivalerne forsøger at kapre markedsandele fra diabetes-2-midlet Victoza, men indtil videre bliver Novo Nordisk ikke ramt af anstrengelserne.
Foto: Novo Nordisk / PR
Foto: Novo Nordisk / PR
Af Ritzau Finans

Novo Nordisks GLP-1-analog Victoza fortsætter med at tage bidder af det amerikanske marked, og i uge 49 steg markedsandelen for det danske selskabs blockbuster således til 59,9 pct. fra 59,7 pct.

Det er naturligvis godt nyt for Novo, der altså endnu ikke for alvor er presset af de konkurrerende produkter, som ellers forsøges møvet ind på Novos banehalvdel, vurderer Handelsbanken.

"Fremgangen i markedsandelen indikerer, at Novo endnu ikke har været ramt af den aggressive markedsføring af diabetesmidlerne Bydureon og Byetta, efter at Astrazeneca og Bristol-Myers Squibb tidligere på året købte Amylin og selskabets lægemiddel Bydureon, hvilket er yderst positivt. Mere generelt er Victozas markedsandel på næsten 60 pct. i USA imponerende set i lyset af, at Victoza kun har været solgt på det amerikanske marked i under tre år," skriver Handelsbanken i sin morgenrapport fredag.

Banken fastholder den positive anbefaling "køb" af Novo Nordisk-aktien med et tilhørende kursmål på 1140 kr. Novo-aktien stiger med 0,4 pct. til 909,50 kr. fredag formiddag.

 Sygehuse, universiteter og Novo rykker branche 

 Så meget betaler life science i skat 

 Novo Nordisk-studie godkendt

 Novo Nordisk lægger an til lanceringer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også