Novo Nordisk lægger an til lanceringer
Det varer ikke længe, før det store lanceringsmaskineri går i gang hos Novo Nordisk. Det gælder blandt andet for det nye langtidsvirkende diabetsmiddel Tresiba, og i spidsen står den 46-årige Jakob Riis.
Han har omformet marketingfunktionen i Novo Nordisk, så hans afdeling for Global Marketing og Medical Affairs i dag er en helt central del af Novo Nordisks kommercielle funktion, skriver Berlingske Business.
Fra 2008 til 2010 stod Jakob Riis i spidsen for lanceringen af Victoza, som efter tre år på markedet i år ventes at nå et salg på mellem 8 og 9 mia. kr. Det gør lanceringen til en af de mest succesrige i medicinalbranchens historie, skriver avisen.
Opgaven var at lave en skabelon af en lancering for et nyt globalt lægemiddel.
"Jeg synes, vi har fundet en god model, som betyder, at vi har undgået konflikter omkring beslutningsprocessen. Ja, vi har centraliseret, men til gengæld træffer vi nu beslutningerne sammen med de store markeder. Det er en model for globalisering og en ny måde at dele nogle af beslutningerne på, uden at det bliver et eller andet underligt repræsentativt demokrati, som kører helt i hegnet," siger Jakob Riis.
Lanceringer frem mod 2016
2012: Faktor 13 (hæmofili)
2013: Tresiba (diabetes)
2013: Ryzodeg (diabetes)
2013-2014: Toroctocog Alfa (hæmofili A)
2014-2015: Liraglutid (fedme)
2015-2016: Semaglutid (diabetes)
2015-2016: N9-GP (hæmofili B)
2015-2016: N8-GP (hæmofili A)
Relaterede artikler:
Novo Nordisk stryger sin venture-strategi
For abonnenter