Formel 1-samarbejde optimerer medicinalgigants produktion
![Foto: Colourbox](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4946946.ece/ALTERNATES/schema-16_9/McLaren.jpg)
Hvad kan et Formel 1-hold og et medicinalselskab lære af hinanden? Her godt et år efter, at britiske GSK og racerholdet McLaren indgik strategisk samarbejde, kan briterne nu komme med nogle af svarene på det spørgsmål.
Ud over, at medicinalselskabet sandsynligvis kan sørge for en umiddelbar medarbejderpleje til de ansatte, der måtte være racerløbsinteresserede, så har man rent faktisk opnået en række konkrete fordele.
Ved at lære fra Formel 1-holdets enhed Mission Control, der analyserer holdets performance, har GSK formået at effektivisere dets produktion markant.
I stærk kontrast
Under en løbssæson, vil 80 procent af en F1-racer blive udskiftet mellem første og sidste løb med 22.000 opgraderinger til hver bil i løbet af blot 20 løb.
"Dette tempo i innovation er en stærk kontrast til vores branche, men der er anvendelser af denne real-time-innovation, som allerede har hjulpet os med at blive mere effektive i nogle af vores forretningsområder. For eksempel er vores omstillingsgange - skifte fra produktion af et produkt til et andet - på en af vores fabrikker reduceret med 60 procent, efter vi anvendt disse principper," oplyser GSK.
Til gengæld har GSK's forskere udviklet to skræddersyede formuleringer af de GSK-ejede sportsdrikke Lucozade og Maxinutrition, der er rettet mod racerkørernes unikke behov, en 'hydreringsformulering' op til løbet og en 'race-formulering', der skal øge udholdenheden under et løb.
Medicinalgiganterne og Coca-Cola
Medicinalgigant i dansk forskningssamarbejde