Medicinalgiganterne og Coca-Cola

En mulig løsning på vækstproblemerne for både medicinalfirmaerne og de store forbrugsgodevirksomheder kan være strategiske samarbejder. Sanofi og Coca-Cola er allerede i gang.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

En serie af drikkevarer, der gør huden pænere, giver vægttab, øger vitaliteten og styrker hår og negle. Det er målet for et 50/50-joint venture, som Sanofi og Coca-Cola har indgået.

Serien skal ifølge Wall Street Journal markedsføres under brandet Beautific Oenobiol (Sanofi købte tilbage i 2009 luksusvitaminproducenten Laboratoire Oenobiol), og er et eksempel på de nye territorier, som medicinalgiganterne i stigende grad bevæger sig ind på.

Medicinalkoncernen GSK ejer sports- og energidrikmærket Lucozade, mens den japanske medicinalgigant Otsuka har den største andel af det asiatiske marked for for sports- og energidrikke med mærker som Pocari Sweat og Oronamin.

Og ifølge Wall Street Journal-bloggen The Source bør Sanofis aftale med Coca-Cola ikke være den eneste af sin slags.

Kombinerede styrker

Medicinalselskaber står over for vækstbegrænsninger, både fra lavere F&U-produktivitet og fra udløbet af patentbeskyttelsen på større produkter. På den anden side står selskaber med fokus på forbrugsgoder også over for væksthæmmere. Lavere salg i de udviklede lande og voldsom konkurrence på vækstmarkederne.

Løsningen kan være samarbejde, der samler de to branchers styrker.

Forbrugervirksomheder kan bidrage med distributionskanaler og -evner, samt markedsføringsstyrke. De forstår forbrugernes adfærd og ved, hvordan man opbygger tillid og fortrolighed hos forbrugerne. Big pharma forstår lægemiddelforskning, det regulatoriske system og produktionssystemer.

Derfor mener The Source, at både Coca-Cola og Dr. Pepper Snapple Group bør være logiske samarbejdspartnere for medicinalselskabernes forsøg på indtræden på markedet for vitamin- og energidrikke, især på det amerikanske marked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også