Analyse: Medicinalfirmaer får øjnene op for høremedicin

GN Store Nord og William Demant Holding kan måske se frem til at få konkurrence fra en lidt uventet kant i fremtiden. Medicin mod nedsat hørelse vækker begejstring hos medicinalfirmaer og et enkelt høreapparatfirma.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Markedet for medicin mod nedsat hørelse er et af de mest interessante og uafprøvede overhovedet, og nu er de store medicinalselskaber begyndt at få øjnene op for potentialet. Det skriver Reuters i en ny analyse.

Ifølge nyhedsbureauet anslår den britiske organisation Action on Hearing Loss, at det vestlige marked for nye lægemidler til dette område ligger på 4,6 milliarder dollar om året. Og det er endda et konservativt estimat, som let kan vokse, i takt med at aldrende befolkninger gør nedsat hørelse til et endnu større problem globalt.

”Det er et af de få områder, som medicinalindustrien ikke rigtigt er gået i krig med endnu,” siger Kate Bingham, som er partner i SV Life Sciences Advisers, et venture kapitalfirma, der investerer i nye lægemidler mod øjen- og øresygdomme.

Historisk uinteressant

Hun sidder samtidig i bestyrelsen i Autifony Therapeutics, som er et spin-off fra GlaxoSmithKline. GSK har stadig en andel i virksomheden, som fokuserer på udvikling af lægemidler til behandling af nedsat hørelse.

Historisk set er tab af hørelsen ikke et problem, som har fået den store opmærksomhed fra Big Pharma, bl.a. fordi, det er svært at se de helt åbenlyse muligheder for lægemiddelsudvikling inden for området. Det skyldes, at det er svært at afholde kliniske studier og pga. en generel holdning om at døvhed ikke er en tilstand, som kan ændres.

Men den relaterede videnskab bliver til stadighed bedre og interessen fra investorer vokser. Det skyldes bl.a. den seneste tids succes for behandlinger mod synstab, såsom Lucentis fra Novartis og Roche, samt Eylea fra Regeneron og Bayer, skriver Reuters.

Og selvom det kliniske arbejde på området stadig er i de tidlige stadier, begynder de store medicinalkoncerner nu også at være interesserede.

”Et lægemiddel, som er terapeutisk og til den rigtige pris, kan gå hen og blive noget af en blockbuster. Det er derfor, de begynder at vise interesse,” siger Jonathan Kil, CMO for Sound Pharmaceuticals, som netop nu hverver unge iPod-brugere til et studie af virksomhedens lægemiddel mod støjfremkaldt tab af hørelsen.

Big Pharma på banen

Ifølge Reuters er amerikanske Pfizer den af de store aktører, som er længst fremme på dette marked. Virksomheden udvikler et lægemiddel mod aldersrelateret sensorineuralt høretab, som øger funktionen af eksisterende hårceller i øret. Man er pt. i gang med indledende fase 1-forsøg af midlet.

Men også andre storaktører rykker med. Sidste år indgik Sanofi en aftale med hollandske Audion Therapeutics om udviklingen af lægemidler baseret på små molekyler, som kan forbedre hørelsen. Og i oktober gik Roche sammen med investeringsgruppen Versant Venture og biotekvirksomheden Inception Sciences for at finde molekyler rettet mod beskyttelse og regenerering af hårcellerne i øresneglen. Og sidst men ikke mindst, indgik Novartis i 2010 en aftale med det amerikanske biotekfirma GenVec om at udvikle gen-baserede behandlinger, som genetablerer de lydtransmitterende hårceller i øret.

Muligheden har også fanget verdens største høreapparatproducent Sonovas interesse. Sonova, der er konkurrent til GN Resound og William Demant, har investeret i to opstartsvirksomheder, som opererer inden for området. Et amerikansk selskab, der undersøger muligheden for medicin til bevarelse af høreevnen, og et schweizisk biotekselskab, der arbejder med behandling af tinnitus.

 Britiske forskere genskaber tabt hørelse 

 Forskere vil behandle høretab med stamceller

 GN investerer 12 mio. dollar i ørescannerteknologi  

 Familieforøgelse i fokus hos GN 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også