
Forest Laboratories, som markedsfører Cipralex under navnet Lexapro i USA, har haft stor succes med kerneproduktet Namenda til behandling af Alzheimers sygdom og demens. Siden 2000 har virksomheden markedsført medicinen – der ligesom Lundbecks Ebixa er baseret på stoffet mematine - i USA under en licensaftale fra Merz & Co.
Men konkurrencen fra generiske lægemidler er ikke langt væk for medicinen, hvis patent udløber i april 2015.
Derfor har Forest indgået en aftale med virksomheden Adamas Pharmaceutical, som skal sikre fremtiden for Namenda. Aftalen omhandler udviklingen og markedsføringen af en Alzheimers-behandling, som kombinerer Namenda og Adamas’ medicin Donepezil. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Forest.
Patent til 2029
Forest skal stå for udviklingen og kommercialiseringen af midlet - der vil være dækket af en række patenter fra Adamas, som løber frem til 2029 - og får samtidig eksklusive kommercialiseringsrettigheder i USA.
Til gengæld betaler man Adamas 65 mio. dollar up-front og op til 95 mio. dollar i fremtidige milepælsbetalinger relateret til udvikling og FDA-godkendelse.
Samtidig modtager Adamas royalties fra salg af medicinen i USA fra 5 år efter lanceringen, samt fra andre mematine-produkter, som virksomhedens patenter dækker.
”Vi er glade for at indgå dette partnerskab med Adamas, som vil give os muligheden for at udbygge vores life-cycle program for Namenda,” siger direktøren for Forest, Howard Solomon.
Lundbeck-partners lexapro-salg sløjere end ventet