MedWatch

Lundbeck rykker på nye lægemidler

Mens patentudløbene flår i Lundbecks regnskabstal, begynder de nye lægemidler så småt at overhale tabene indenom. Det gælder blandt andet Lexapro, som blomstrer i Japan: ”Det er rigtig betydningsfuldt for Lundbeck,” siger finansdirektøren.

En stigning på 100 pct. Det er faktum for omsætningsvæksten af Lundbecks nye produkter, som i tredje kvartal udgjorde 17 pct. af det samlede salg.

Og det er netop de nye produkter, der skal redde den danske medicinalkoncern fra for store tab på lægemidler, hvis patent er udløbet – herunder antidepressivet Lexapro i Japan og Cipralex i visse europæiske lande.

”Vi fordobler i det her kvartal omsætningen af nye lægemidler og har 1,5 mia. kr. i omsætning fra dem. Og når man fordobler omsætningen, så går det ret godt. Det har været meget vigtigt for os at lave nogle strategiske tiltag, hvor vi har fokus på nye lægemidler, så vi kan skabe en større geografisk platform, men også en langt mere diversificeret platform med flere lægemidler,” siger Anders Götzsche, finansdirektør i Lundbeck.

Lexapro genopblomstrer

Det gælder ikke mindst i Japan, hvor lanceringen af antidepressivet Lexapro fandt sted i august 2011. Målet er ifølge tidligere udmeldinger, at koncernen skal erobre 20-25 pct. af markedet. På nuværende tidspunkt har Lundbeck en markedsandel på 6,1 pct.

De første ni måneder genererede lægemidlet, der har mistet patent i USA, en royaltybetaling på 133 mio. kr.

”De 133 mio. kr. havner direkte på vores bundlinje. Vi forventer, at vi vil få tæt på en milliard i omsætning, når vi kommer til at sælge mest af Lexapro i Japan. Og den milliard kommer direkte ned på vores bundlinje, dvs. vores driftsresultat. Det er rigtig betydningsfuldt for Lundbeck,” siger han.

Mochida og MTPC, Lundbecks partnere i Japan, forventer i 2011 ifølge Sydbank, at omsætningen af Lexapro vil udgøre omkring 200 mio. kr. det første år efter lanceringen, og at salget vil toppe på omkring 2,3 mia. kr. seks år senere.

Epilepsi i USA

Også lanceringen af epilepsi-midlet Onfi i USA har hurtigt taget fart. Onfi er et specialistprodukt, hvor man har få lægemiddelkonsulenter i markedet. Lundbeck har meget lave omkostninger på Onfi, og derfor vil det også være et meget profitabelt produkt for selskabet.

”Vi har haft 174 mio. kr. i omsætning for de første ni måneder, og det overstiger klart vores forventninger. Det er gået rigtig, rigtig godt. Det er også et produkt, vi håber på at komme til at omsætte for mere end en milliard for i USA,” siger Anders Götzsche.

Flot bundlinje

Lundbeck overraskede onsdag morgen analytikerne med en bundlinje, der lå 40 mio. kr. over forventningerne. Anders Götzsche begrunder det med fokus på omkostninger.

”Det, vi prøver at styre med hård hånd, er, at vi gerne vil sikre, at vækstinitiativerne går godt. Det synes vi, at regnskabet dokumenterer. Vi har stor vækst på vores nye produkter, men samtidig har vi også meget fokus på at holde igen på vores omkostninger.”

Dog har de 600 stillinger, som man valgte at skære fra den globale medarbejderstab i juni, ikke haft indflydelse på regnskabet, siger han.

Gamle lægemidler halter

Imens halter salget af flere af de ’gamle’ lægemidler bagefter, også i forhold til analytikernes forventninger til onsdagens regnskab. Lundbeck solgte i tredje kvartal Cipralex for 1,4 mia. kr. mod 1,46 mia. kr. i samme periode sidste år. Det var 4 pct. lavere end i samme periode sidste år og et stykke under analytikerforventningerne om en omsætning på 1,45 mia. kr.

Salget af Cipralex viser fortsat positiv underliggende volumenvækst, men er stadig påvirket af lanceringen af generisk escitalopram i Spanien samt fortsat prispres i visse lande.

Salget af alzheimersmidlet Ebixa dykkede 6 pct. til 667 mio. kr. fra 707 mio. kr. Analytikerne havde her ventes et uændret salg på 707 mio. kr.

 Lundbeck overrasker på bundlinjen 

 MedWatch Panel: Topchefer advarer mod kortsigtet tænkning 

 Lundbecks 2012-forventninger ses indfriet 

 Canada drager Novo og Lundbeck

 Kopier presser Lundbeck-salg 

Mere fra MedWatch

Dansk Biotek skifter navn

Den danske brancheorganisation for biotekselskaber, Dansk Biotek, skifter navn til "Danish Bio - Dansk Biotek" for at imødekomme den stigende internationalisering af branchen, fortæller formand.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier