Kopier presser Lundbeck-salg
10 mia. kr. eller 70 pct. af Lundbecks omsætning risikerer fremover at få konkurrence fra generisk medicin på det danske medicinalselskabs markeder.
Det vurderer Børsen, der i en artikel forud for Lundbecks kvartalsregnskab onsdag sætter fokus på konkurrencen fra generika.
"Den generiske konkurrence slår meget hurtigere og hårdere igennem, og så er det klart, at så kommer Lundbeck under et tidsmæssigt pres, som gør, at selskabet bliver mere udfordret, end vi først troede," siger Kim Korsgaard Nielsen, porteføljeforvalter i Carnegie Asset Management til Børsen.
Lundbecks Alzheimersmiddel Ebixa, som ventes at sælge for 3 mia. kr. i år er allerede udsat for generisk konkurrence, ligesom generika har overtaget en stor del af salget af depressionsmidlet Lexapro i USA, der forhandles af partneren Forrest Laboratories. Cipralex, som Lexapro kaldes på det europæiske marked, ventes også at få konkurrence i netop Europa inden for de kommende år.
Læs også: Lundbeck-partners lexapro-salg sløjere end ventet
Europa vil spare
Den øgede konkurrence skyldes blandt andet de massive besparelser på sundhedsudgifter, som en lang række europæiske lande ønsker, og det betyder, at generisk medicin godkendes hurtigere end hidtil.
"Selvfølgelig er der svære forhold i Europa, men har du et godt stof, så er der stadig mulighed for et rigtigt godt salg i Europa," siger Lundbecks vicekoncerndirektør Ole Chrintz til Børsen
Samtidig med prispres står Lundbeck lige nu med en EU-sag på halsen anklaget for at have betale generikaproducenter for at holde kopier fra EU-markedet, for på denne måde at bevare et højt salgsniveau.
Hvis EU-Kommissionen finder selskabet skyldig, kan det koste en bøde på op til 1,6 mia. kr.
Læs også: EU-sag mod Lundbeck afgøres næste år
Asien kan redde
Mens konkurrencen presser sig på i Europa er salget i Asien dog på vej frem, og det kan afbøde for noget af det tabte, vurderer Ole Chrintz over for Avisen. Cipralex, der under navnet Lexapro er gået af patent i USA og er på vej til det i Europa, blev nemlig først lanceret i Japan sidste år, og det betdyer, at Lundbeck´kun konkurrerer med andre originalproducenter på det forholdsvis lukrative marked i mange år frem.
Samtidig fremhæves også Kina, som et marked, der kan bidrage til omsætningstabet i selskabet.
Lundbeck lancerer nyt depressionsmiddel i USA næste år
EU-sag mod Lundbeck afgøres næste år