Analytikere nedtoner kommende Novo-konkurrent

Et samarbejde mellem islandske Actavis og den polske biotekvirksomhed Bioton skal tage kampen op mod originalproducenterne på insulinmarkedet. Analytikerne mener dog ikke, at samarbejdet er en stor trussel mod Novo Nordisk.
Foto: Activis/PR
Foto: Activis/PR
af KRESTEN MORTEN MUNKSGAARD

Med forhåbninger om et salg på 11,5 mia. kr. over syv år er kopiproducenten Actavis gået ind i kampen om at udvikle og sælge biosimilar insulin i Europa og USA. Forsøget skal ske sammen med den polske biotekvirksomhed Bioton, der skal udvikle insulinen, mens Actavis skal kommercialisere den.

Selskabet vil forsøge at udvikle og få godkendt kopier af både human og analog insulin og vil dermed udfordre de eksisterende originalproducenter af insulin som amerikanske Eli Lilly, franske Sanofi og ikke mindst danske Novo Nordisk.

"Vi skal kæmpe mod konkurrentgiganter, når det kommer til insulin, og vi bliver nødt til at maksimere de konkurrencefordele, som vi tydeligvis har. Biotons insulinprodukter har været på markedet i mere end 10 år med en fremragende sikkerheds- og effektivitetsprofil. Det her sætter os i en position, hvor vi nemmere kan overkomme bekymringer, som centrale opinionsledere måtte have, når det kommer til biosimilarer," siger administrerende direktør i Actavis, Claudio Albrecht i en meddelelse om samarbejdet.

Store ord men småt med indhold

Actavis og Bioton er langt fra de første, der melder ud, at man vil forsøge at udvikle og markedsføre en biosimilar inden for insulinområdet. Medicinalgiganten Pfizer offentliggjorde sidste år, at selskabet havde lavet en aftale med det indiske biotekselskab Biocon om at markedsføre og sælge Biocons biosimular af storsællerten Lantus fra Sanofi.

Amerikanske Eli Lilly har også meldt ud, at selskabet vil være klar med en Lantus-kopi i 2014 eller 2015. Det primære patent på Lantus udløb i 2010, men midlet er fortsat beskyttet af en række delpatenter frem til 2015.

Ifølge flere analytikere, som MedWatch har talt med, skal Novo Nordisk derfor heller ikke umiddelbart frygte det nyeste skud på stammen i kampen om biosimilarer. Det nye samarbejde er  indtil videre en meget lille spilller sammenlignet med Eli Lilly og Pfizer, og derfor kan de få problemer med at overkomme den krævende proces, det kan blive at få godkendt biosimilar insulin.

"Som det er lige nu, ligger der jo ikke en egentlig guidance på, hvordan man får godkendt biosimilarer i USA, men det gør der i EU, og det er ikke helt nemt. Så jeg vil ikke sige, at det er noget, jeg set med Novo-øjne vil være specielt bekymret for," siger Frank Hørning Andersen, der er aktieanalytiker i Jyske Bank.

Og som en anden analytiker, der ikke ønsker at udtale sig til citat, påpeger, så er meddelelsen fra de to selskaber primært fyldt med hensigtserklæringer, men uden egentlige meldinger om, hvor langt de to selskaber er i udviklingen af de biosimilare insulin-produkter.

Degludec reder Novo Nordisk

Selvom det skulle lykkes Actavis/Bioton eller de større selskaber at få udviklet og godkendt biosimilar insulin, så mener Frank Hørning Andersen ikke, at det for alvor vil true Novo Nordisks insulinforretning på sigt.

"Hvis det går, som vi forventer med Degludec, er der ikke så meget at være bekymret for. For på det tidspunkt (2014/15, red.) vil der være dominans fra næste generations insuliner," siger analytikeren og fortsætter;

"Så kan det da godt være, at der er noget af det, som er på markedet i dag, som man kan få i en biosimilar udgave, men effekterne hos Novo havde været langt mere skadelige, hvis ikke man havde fået de her nye produkter på markedet."

Novo ikke nervøse

Hos Novo Nordisk ryster man da heller ikke på hænderne over det nye joint venture. Kommunikationsdirektør Mike Rulis fortæller at Novo Nordisk strategi først og fremmest er at tjene penge på nye innovative produkter.

"Degludec er et eksempel på, hvordan vi konkurrerer ved at bringe nye innovative lægemidler på markedet. Nogle som kan noget, de eksisterende ikke kan. Det er med lægemidler som med alt muligt andet, folk vil intuitivt helst have det, som virker bedst, og de er villige til at betale lidt mere for det. Og vi tror på, at det er det, der skaber værdi for os," siger Mike Rulis og fortsætter:

"Men når det er sagt, så har vi jo ikke tænkt os at forære markedet for de ældre produkter væk. Der vil vi fortsat være lige så konkurrencedygtige som vi altid har været."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også