Analytiker: 25 pct. chance for, at Novo lykkes med fedmemedicin

Salgspotentialet for Novo er i dag op til 13 mia. kr., hvis Novo får godkendt ny medicin, men der er lang vej. Novo vil søge at undgå ukritisk brug af medicin.

Novo Nordisk har cirka 25 procents chance for at lykkes at få dets lægemiddel mod fedme på markedet.

Det vurderer Sydbank, der skønner, at top-salgspotentialet for Novo i dag ville være 13 mia.kr., hvis lægemiddelkandidaten godkendes, og hvis Novo går efter de stærkt overvægtige mennesker.

”Det er rigtigt, at virkelig mange andre pharmaselskaber allerede har fejlet på deres fedmemidler. Derfor er sandsynligheden for at få midlet på markedet mere usikkert, end vi normalt er vant til fra Novo Nordisks side, hvad angår fase 3 midler. Jeg regner med en sandsynlighed på ca. 25 procent,” siger aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen i en kommentar til MedWatchs artikel om Novos afgørende fase 3 forsøg for at udvikle et lægemiddel.

Markedspotentialet

Hans vurdering af markedspotentialet opgør han således:

*Det skønnes, at der er ca. 1,5 mia. voksne på globalt plan, som er overvægtige (BMI>25). Af de 1,5 mia. voksne er over 200 mio. mænd og godt 300 mio. kvinder fede (BMI>30) ~ 500 mio. fede voksne.

*Han forventer, at Novo Nordisk vil gå efter de absolut mest overvægtige (BMI>35 - fedmeklasse II og III ). Det er altså dem, skriver han, ”hvor lægen formentlig vil sige, at nu er det nu, der skal gøres noget, hvis ikke fedmen skal tage livet af dem.”

*Han estimerer, at ca. 25 pct. - men nogen usikkerhed om den andel - af de 500 mio. fede voksne har et BMI>35, hvilket vil sige, at Novo Nordisks målgruppe er ca. 125 mio. personer.

”Det er utroligt svært at spå om, hvor mange af disse 125 mio. mennesker, Novo Nordisk kan få fat i, men et forsigtigt estimat vil ære ca. 1 pct. af de 125 mio. personer,” påpeger han og tilføjer, at Novos produkt, Liraglutide, i de offentliggjorte data fra de foreløbige fase 3 studier blevet doseret med 3 mg/daglig, hvilket er næsten dobbelt dosis Victoza til behandling af type 2 diabetes.

Læs også: Medvind til fedmemedicin

Baseret ud fra den daglige listepris på Victoza, som lægemidlet hedder, når det er rettet mod diabetes, at dosis formentlig skal fordobles, og at Novo Nordisk langtfra modtager den fulde listepris, får han et topsalgspotentiale på 13 mia. kr. - "vel og mærke uden vækstfremskrivning af antallet af fede."

Novo-frygt for misbrug

I Novo Nordisk siger forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen, at Novo præcis ønsker at gå efter de svært overvægtige, faktisk også en gruppe af mennesker, der er kraftigere, end den målgruppe, som de amerikanske myndigheder har peget på.

”Hvis vi lykkes med produktet og går for bredt ud i vores markedsføring, er vi bange for, at der vil ske en ukritisk brug af medicinen, og det ønsker vi af etiske grunde ikke,” siger Mads Krogsgaard.

Han tilføjer, at alvorlige følgetilstande til fedme kan være bl.a. prædiabetes, for højt blodtryk, fedtforstyrrelser i blodet og reumatologiske sygdomme.

”Vi vil målrette lægemidlet mod dem, der har den største risiko for følgesygdomme, og det er folk med rigtig stor overvægt. Men jeg vil sige, at kombinationen af sundere livsstil med diætvejledning, motionsvejledning og medicin til at hjælpe er nok vejen frem, det kan ikke stå alene,” understreger Novo Nordisks forskningsdirektør.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår