Sanofi: Digitale insulinpenne åbner for værdibaseret afregning

Når franske Sanofi om et par år lancerer en insulinpen, kan det ske med betalingsmodeller, hvor køberen afregner efter, hvor gode resultater insulinpennen giver. Novo Nordisk venter at gå markedet allerede primo 2020 med sine bud på digitale blodsukkermålere.
Alternative prismodeller på insulinpenne kan på sigt omsættes til øgede markedsandele og måske en bedre pris, vurderer Sanofi. | Foto: Charles Platiau/Reuters/Ritzau Scanpix
Alternative prismodeller på insulinpenne kan på sigt omsættes til øgede markedsandele og måske en bedre pris, vurderer Sanofi. | Foto: Charles Platiau/Reuters/Ritzau Scanpix

Det franske medicinalselskab Sanofi meldte sig for nyligt ind i kampen om at komme med blandt de førende indenfor insulinpenne, som via digital kommunikation med blodsukkermålere skal optimere behandlingen.

Og når franskmændene i samarbejde med amerikanske Abbot lancerer sit bud på en digital blodsukkermåler om forventeligt et par år, kan det ske med brug af forskellige former for værdibaseret afregning.

Det skriver Børsen.

De seneste års prispres på insulin i USA har nemlig styrket behovet for flere argumenter overfor betalerne, når medicinalselskaber søger at opnå gode priser, og her kan alternative prismodeller være en vej frem, lyder det.

"Vi presser ikke på, men forsøger at få det basale på plads og få forbedret resultaterne af behandlingen. Lad data tale, hvilket betalerne forlanger, så vi kan vise de forbedringer, vi bringer, og så kan det føre til diskussioner om værdien af det," siger Chris Boulton, der er direktør for Sanofis integrerede løsninger inden for diabetesområdet, til Børsen.

Novo Nordisk har indgået aftaler med stort set samtlige selskaber, der producerer og sælger blodsukkermålere i markedet, herunder Roche og Abbot, Dexcom og Glooko, ligesom også danske Hedia kan forbinde sin app med insulinpennene fra Novo Nordisk.

Udover Sanofi og Novo Nordisk har også amerikanske Eli Lilly en digital insulinpen på vej. Den er lige nu i den afgørende fase af udviklingen.

Novo opruster sats på digitale produkter: "Vi skal være ledende på området"

Novo Nordisk udskyder lancering af intelligente insulinpenne

Novo Nordisk indgår endnu en aftale om deling af insulindata – denne gang med Abbott

Novo indgår samarbejde med blandt andre Roche om intelligente insulinpenne

Dansk app-selskab forbinder app med Novo Nordisk nye insulinpenne 

Novo Nordisk i digital offensiv: "Vi mærker et kæmpe behov" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også