MedWatch

Novo Nordisk indgår endnu en aftale om deling af insulindata – denne gang med Abbott

Medicinalselskabet Novo Nordisk går nu sammen med Abbott om en integreret digital løsning til behandling af diabetespatienter. En lignende aftale har Novo Nordisk indgået med blandt andre danske Hedia.

Når Novo Nordisk inden længe lancerer sine nye intelligente insulin-penne bliver det med mulighed for tilkobling til Abbots diabetes-app. Foto: Nam Y. Huh/AP

Medicoselskabet Abbott og Novo Nordisk har indgået en partnerskabsaftale, som betyder, at data fra Novo Nordisks intelligente insulinpenne kan integreres i Abbotts Freestyle Libre mobil- og webbaserede værktøjer til håndtering af data om brugernes diabetessygdom.

Det oplyser selskaberne i en fælles meddelelse.

Novo Nordisk annoncerende i oktober sidste år, at selskabet her i foråret sætter en global lancering i gang af de intelligente flergangsinsulinpenne Novopen 6 og Novopen Echo Plus.

Siden har Novo Nordisk indgået tilsvarende digitale partnerskaber med de amerikanske selskaber Dexcom og Glooko, den schweiziske life science-kæmpe Roche og danske Hedia.

Ved at forbinde de nye insulinpenne fra Novo Nordisk med Freestyle Libre-systemerne fra Abbott bliver det ifølge selskaberne muligt for sundhedsprofessionelle, pårørende og mennesker med diabetes at se glukose- og insulindata, som kan anvendes til at træffe beslutninger om behandlingen.

”Sammen med partnere som Abbott vil vores intelligente insulinpenne give sundhedsprofessionelle en større indsigt og forståelse for den enkelte patients håndtering af sin diabetes for derved at kunne hjælpe disse mennesker med diabetes med at føle sig mere trygge i behandlingen,” siger Anders Dyhr Toft, der er chef for kommerciel innovation i Novo Nordisk, i meddelelsen.

For Abbot er det selskabets mål er at udvikle og levere teknologi til mennesker med diabetes.

”Ved at forbinde data om insulindosering fra Novo Nordisk intelligente insulinpenne med vores digitale sundhedsværtøjer, kan vi bidrage til at fjerne det daglige besvær for patienterne, så de kan få mere tid til at leve sundere og leve livet fuldt ud,” siger Jared Watkin, der er chef for Diabetes Care i Abbott.

Salget af Abbots Freestyle Libre-blodsukkermåler voksede i 2018 til 1,9 mia. dollar.

Novo Nordisk og Abbott arbejder på at få de integrerede løsninger på markedet ”hurtigst muligt”.

Dansk app-selskab forbinder app med Novo Nordisk nye insulinpenne

Novo indgår samarbejde med blandt andre Roche om intelligente insulinpenne

Abbott levede højt på diabetespleje i 2018

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier