MedWatch

Medicinalselskaber pumper priserne op – 106 midler steg 27 pct. i snit i juni

Prisen på medicin er steget markant i USA i juni måned, viser nye tal. Det sker på trods af den amerikanske regerings ihærdige forsøg på at få bragt medicinpriserne ned

Priser på medicin i USA er steget med 27 pct. i gennemsnit i juli måned. Foto: Finn Frandsen / Politiken / Ritzau Scanpix

Selv om de amerikanske politikere vil have lavere medicinpriser, så har medicinalbranchen i sidste måned sat priserne markant op.

Det viser en analyse fra storbanken Wells Fargo ifølge Bloomberg News.

Priserne på 106 lægemidler blev forhøjet i juni og i gennemsnit lød prisstigningerne på 27 pct.

Gennemsnittet blev trukket noget op af enkeltstående, kæmpemæssige stigninger: Den største stigning kom fra et datterselskab til Teva, som hævede prisen på et generisk lægemiddel med 909 pct. Nummer to på listen var generikaproducenten Epic Pharma, som hævede prisen på to lægemidler med 399 pct. hver.

Alligevel er der ingen tvivl om, at også større medicinalselskaber fortsat hæver deres priser. I denne måned, juli, har Abbvie, Roche, Eli Lilly, Glaxosmithkline, MSD og Sanofi blandt andet allerede hævet priserne på deres lægemidler, skriver Fiercepharma.

I juli har også Novartis-selskabet Sandoz hævet priserne på seks produkter med 9,9 pct.; Abbvie hævede priserne på blodkræftbehandlingen Venclexta med 5 pct.; Genentech hævede priserne på en række produkter med 1,5 til 3 pct.; Amneal satte prisen op med 9,9 pct.; Eli Lilly hævede priserne på kræftmidlerne Cyramza, Alimta og Erbitux med 2,5 pct.; og MSD hævede priserne på hiv-behandlingen Insentress med 5 pct.

Analytiker David Maris fra Wells Fargo skriver i et notat, at i takt med at kritikken fra politikere og præsidenten er tonet ned, er selskaberne blevet mere aggressive og har sat priserne op.

"Vi er ikke sikre på, at kritikken fortsat vil ligge i dvale forudser flere negative overskrifter i kommende måneder," skriver han i notatet.

Kritikken har været massiv

Medicinalselskabernes praksis med rutinemæssigt at hæve sine priser har da også ført til massiv kritik i de senere år, og Trump-administrationen har arbejdet intenst for at bekæmpe prisstigningerne.

Den amerikanske præsident havde blandt andet en lov klar, der skulle træde i kraft i går tirsdag, som ville have tvunget medicinpriserne frem i lyset ved at påbyde selskaberne at offentliggøre de såkaldte listepriser, når de reklamerer for medicin i tv.

En domstol i USA bremsede imidlertid loven i sidste øjeblik med den begrundelse, at Donald Trumps sundhedsministerium ikke har mandat fra Kongressen til at gennemtrumfe en sådan

Administrationen arbejder også på at forbyde eller reducere de rabatter på lægemidler, som medicinalselskaberne giver, for at komme med på de magtfulde mellemmænds indkøbslister.

I sidste måned kickstartede en ny kampagne mod høje insulinpriser, som allerede har rejst 1 mio. dollar, blev kickstartet foran Eli Lillys hovedkvarter.

I kampagnen, der går under navnet Affordable Insulin NOW peger demonstranterne blandt andet på, at Eli Lilly har hævet prisen på sit måltidsinsulin Humalog fra 21 dollar for et hætteglas i 1996 til 275 dollar per hætteglas i 2019.

En lignende tendens har man set for Novo Nordisks rivaliserende produkt Novolog i perioden.

USA's politikere barsler med ny lov: Reklamer for medicin skal indeholde en pris

Dommer forhindrer Trump i at fremtvinge medicinpriser i tv-reklamer

Amerikansk kampagne rejser millioner til kamp mod høje insulinpriser: "Nok er nok"

Medicinalgiganter lægger sag an: Nægter at afsløre medicinpriser i tv-reklamer

Eli Lilly opretter hjemmeside, hvor patienter kan udregne medicinpriser

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier