MedWatch

Kampen om hudkræft-markedet

En række store medicinalselskaber står på spring med nye immunterapier mod den mest dødbringende type hudkræft. Kampen for at komme først på markedet med et nyt lægemiddel er intens, og det kan i sidste ende presse prisen ned på de nye, dyre produkter.

Foto: Colourbox

Det næste store kapløb indenfor lægemiddeludviklingen kommer med stor sandsynlighed til at stå på markedet for den nye generation af lægemidler til behandling af hudkræft. Det skriver den amerikanske avis Wall Street Journal, som har kigget nærmere på de selskaber, der står klar til at indtage dette marked.

Store medicinalaktører som Bristol-Myers Squibb (BMS), Roche og Merck & Co. udvikler alle nye immunterapier til behandling af fremskredent melanom, som den mest dødbringende form for hudkræft.

Disse tre kandidater kan alle være klar til lancering i 2014 eller 2015, hvis tidsplanen ikke skrider, og produkterne opnår godkendelse som planlagt. Samtidig har svensk-britiske AstraZeneca en kandidat mod indikationen i en tidligere udviklingsstadie, skriver avisen.

Kroppen til kamp mod kræft

Immunterapier er lægemidler, som i bund og grund ”programmerer” kroppens egne celler til at bekæmpe kræftsygdommen. De nye lægemidler mod hudkræft retter sig mod et protein kendt som PD-1 (programmed cell-death 1), der binder til et andet stof kaldet PD-L1 og bremser immunsystemet. Men vha. de nye lægemidler kan man ”tænde” for immunsystemet igen, så det selv bekæmper kræftcellerne.

PD-1-lægemidlerne har vist sig yderst effektive i kliniske studier, og den største bekymring i forhold til immunterapierne er prisen på produkterne, skriver avisen.

Koster over en million

Ingen af selskaberne har selv kommenteret på, hvilket prisniveau deres nye lægemidler vil ligge på, men ifølge analytikere fra Citi Group kan prisen være på helt op til 240.000 dollar – mere end 1 mio. danske kroner - om året. Og da midlerne muligvis skal gives i kombination med en anden medicin, kan prisen for en enkelt patient blive astronomisk.

Men den øgede konkurrencesituation kan i sidste ende være med til at presse priserne ned på et mere holdbart leje.

Analytikerestimater peger på, at lægemidlet fra BMS kan nå et årligt topsalg på 6,4 mia. dollar, Merck-midlet kan nå 3,4 mia. dollar og Roche-medicinen kan ramme 2,7 mia. dollar, skriver avisen med henvisning til tal fra ISI Group.

 Immunterapier kan blive de næste megablockbustere 

Find artiklen fra Wall Street Journal her (kræver log-in).

Mere fra MedWatch

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier