Ny udfordrer på fedmemarkedet

Et amerikansk selskab satser på at overhale konkurrenterne på fedmemarkedet inden om med en ny injektionsbehandling, der kan få folk til at tabe vægt helt uden motion og sund kost.
Foto: Jan Dagø
Foto: Jan Dagø

Markedet for fedmebehandlinger er på vej frem, og flere store medicinalkoncerner – heriblandt danske Novo Nordisk – satser stort på området. Men nu kan et mindre, amerikansk selskab være på vej til at overhale storaktørerne indenom med en væsentlig anderledes tilgang til fedmeproblematikken. Det skriver Reuters.

Det privatejede selskab Zafgen, som er styret af en tidligere Novartis-direktør, har nemlig udviklet en injektionsbehandling, der potentielt ikke gør det nødvendigt for patienterne at spise sundt eller dyrke motion for at kunne tabe sig.

I modsætning til andre behandlinger på området, der i de fleste tilfælde virker ved at undertrykke patientens appetit, er selskabets lægemiddelkandidat, beloranib, således udviklet til at få kroppen til at producere mindre fedt og forbrænde det overskydende fedt hurtigere.

”Det er i stærk kontrast til andre behandlinger, som i virkeligheden kun har en indvirkning på sulten, og ikke rigtig opretholder fedtbalancen,” siger selskabets CEO, Thomas Hughes, til erhvervsmediet.

Sikkerhedsproblemer

Men den måske største fordel for det nye fedmemiddel er, at det har vist sig markant mere sikkert end andre midler i kliniske studier.

I mellemstadie-studier har man endnu ikke registreret nogen alvorlige bivirkninger ved brugen af beloranib. De mest alvorlige bivirkninger, man har set i forbindelse med medicinen, er kvalme, opkast og søvnproblemer.

Læs mere her: Novo-dir: Fedmelancering i 2015

Den positiveno bivirkningsprofil for Zafgens fedmemiddel skyldes i høj grad, at det er rettet mod kroppen i stedet for mekanismer i hjernen, som det er tilfældet for de fleste andre lægemidler på området.

For godt til at være sandt

Men Zafgen vil ikke blot udfordre medicinalgiganterne, man vil også levere et effektivt alternativ til fedmekirurgien.

Der går dog mange år inden et eventuelt færdigt produkt kan være på markedet, og selvom forhåbningerne er skruet helt i vejret i selskabet, er der således lang vej til succes.

Og som Jeffrey Gerber, en amerikansk læge og medlem af Obesity Action Coalition, siger til nyhedskilden:

”Det lyder interessant, men måske er det for godt til at være sandt.”

Læs hele historien fra Reuters her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også