Novos CFO taler ud om diabetesstrategi

I et interview med Investor's Business Daily fortæller Novo Nordisks Chief Financial Officer, Jesper Brandgaard, om medicinalgigantens diabetesstrategi.
oversat af Martin Petersen

Af en virksomhed som snart fylder 90 år at være, ser Novo Nordisk ud til at være i ret god form.

Den danske medicinalvirksomhed var for nylig endnu engang at finde i IBD 50-indekset efter at have oplevet nedgang i 2011. Virksomheden skyder selv skylden for nedgangen på sundhedsreformer i både USA og Europa, som pressede priserne på deres kerneprodukter, insulin.

Men nu hvor Novo har vænnet sig til den nye virkelighed, er virksomheden i stærk vækst med nye produkter.

Victoza, som blev lanceret i 2010, tilhører den relativt nye klasse af diabetesmidler kaldet GLP-1. Selvom Amylin, som nu er en del af Bristol-Myers Squibb, lancerede et konkurrerende produkt kaldet Bydureon i januar, så voksede salget af Victoza med 82 pct. i den første halvdel af året.

Bliver ved med at vokse

Novo er også på trapperne med den ultra-langtidsvirkende insulin degludec, selvom det blev forsinket af, at de amerikanske sundhedsmyndigheder FDA besluttede, at et rådgivningspanel som samles den 8. november skal undersøge lægemidlet nærmere, inden det kan opnå godkendelse.

Investor's Business Daily talte for nylig med Novos CFO, Jesper Brandgaard, om hvordan virksomheden har formået at blive ved med at vokse på et marked med utrolig høj konkurrence.

Læs interviewet med Jesper Brandgaard fra Investors.com her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu